PRM / Mads Emil Dreyer sammensmelter akustisk og elektronisk lyd

    Pressemeddelelse fra Edition-S

    Den 4. marts uropfører Ensemble Resilience Mads Emil Dreyers værk Miniature 5 på Festival Dag in de Branding i Haag. Værket er en del af en serie, hvor Dreyer eksperimenterer med at integrere elektronik i musikken på en mere organisk måde. Det gør han både i kraft af musikernes roller og igennem lydkilderne.

    Miniature 5 er skrevet til en kvartet med besætningen slagtøj, klaver, klarinet og violin, men klarinettisten er den eneste, der kun spiller på sit eget akustiske instrument. Slagtøjsspilleren og pianisten spiller på hybridinstrumenter, som både er små keyboards, klokkespil og xylofoner, og violinisten styrer elektronik med en fodpedal. Den elektroniske lyd kommer ud af små transducers – svarende til de små højttalerkomponenter, der får en højttalermembran til at vibrere – som er placeret på hybridinstrumenterne og på violinen, og får dem til at vibrere som en højttaler. På den måde klinger den elektroniske lyd igennem de akustiske instrumenter. â??Forhåbentlig betyder det, at man kommer til at opleve en sammensmeltning af den akustiske og elektroniske lyd, som ellers ofte er adskilt,” fortæller Mads Emil Dreyer.

    I Miniature 5 er den elektroniske lyd helt subtilt til stede som enkle sinustone-strukturer, der mimer de akustiske instrumenter, og lægger sig som et vibrerende skyggelag i baggrunden.

    Fra Miniature-serien har
    Mads Emil Dreyer nu bevæget sig videre til nye undersøgelser. I en ny serie med titlen Figure har han forladt transducer-teknikken til fordel for værker, der i højere grad låner æstetiske elementer fra den elektroniske musik. Stykkerne er inddelt i korte repetitive satser med et rituelt udtryk. “Der er ikke et lineært forløb, men i stedet er værkerne bygget op af små situationer eller statiske vignetter, der ikke rigtigt ændrer sig, men bare er der et par minutter ad gangen, og så kommer der noget nyt,” forklarer komponisten og tilføjer, at han håber, man som publikum vil komme til at opleve musikken som små ritualer.

    Den 10. marts uropføres solostykket Figure 1 af slagtøjsspilleren Lorenzo Colombo på Den 11. Nationale Percussion Workshop i Gdansk i Polen og den 14. marts uropføres Figure 2 af sløgtøjsduoen Sistro Duo i KoncertKirken i København.

    *****************************

    Mads Emil Dreyer (f. 1986) er uddannet klassisk komponist, men hans musikalske horisont er lige så præget af computerlyde og drejeknapper som af violiner og tværfløjter.

    I sine værker bruger han elektroniske virkemidler som sampling og processering til at hacke sig ind i de akustiske instrumenter og udvide disses klangmuligheder indefra. På den måde skaber han musik, der placerer sig i et omskifteligt grænseland mellem det menneskelige og det maskinelle.

    Mads Emil Dreyer er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har modtaget undervisning af bl.a. Hans Abrahamsen, Bent Sørensen, Niels Rosing-Schow, Jeppe Just Christensen og Hans Peter Stubbe-Teglbjærg.

    Han har modtaget arbejdslegater fra bl.a. Dansk Komponistforening, Augustinus Fonden og Statens Kunstfond samt Odd Fellows Musikpris i 2019 og Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Talentpris i 2019.

    Mads Emil Dreyers musik har været spillet i Europa, USA og Asien og på festivaler som bl.a. Klang Festival, G((o))ng Tomorrow, NJORD Biennalen, Milano Musica, Ung Nordisk Musikfestival, Dark Music Days i Island og New York City Electroacoustic Music Festival.

    Kontakt:

    PR og markedsføring Solveig Lindeskov tlf.: 30224004 email: solveig@edition-s.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/mads-emil-dreyer-sammensmelter-akustisk-og-elektronisk-lyd?releaseId=13671876

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **