PRM / Nyt dansk jeans brand vil være verdensmester i cirkulær mode og mere bæredygtig denim

    Pressemeddelelse fra ORGANSK COPENHAGEN ApS

    “Vi tænker globalt, systematisk og langsigtet og behøver ikke nødvendigvis være de bedste i verden, men de bedste FOR verden.” CEO, Alen Hrustic

    Ideen til ORGANSK opstod med ønsket om at gøre op med overforbruget af tøj, uigennemsigtighed inden for tekstilbranchen og en uhensigtsmæssig brug af kemikalier i tøjproduktionen. I dag bruges omkring 2450 kemikalier til at producere tøj, hvoraf 1150 klassificeres som sundheds- og miljøfarlige.[1] 3 ud af 5 producerede beklædningsgenstande ender på lossepladsen eller forbrændes hvert år, og forbrugerne bruger tøjet halvt så længe, som de gjorde for 20 år siden. Alligevel er antallet af årligt producerede stykker tøj fordoblet siden år 2000 og oversteg 100 milliarder for første gang i 2014[2] [3]. Polyester, en syntetisk fiber afledt af olie og naturgas, er blevet verdens mest brugte fiber i tøjproduktionen i dag. Produktionen af polyesterfiber er i fremdrift og forventes at stige yderligere med 47% de kommende 10 år.[4] “Modeindustrien er blevet afhængig af udvinding af fossile brændstoffer, og dette står i vejen for overgangen til en virkelig cirkulær økonomi. Polyester for eksempel, er billigt og nemt at arbejde med. Men hvad de færreste ved, er, at det er et plastmateriale lavet af en af vor tids store klimasyndere: råolie”. CEO, Alen Hrustic.

    Derfor bruger ORGANSK udelukkende alternative og mere bæredygtige materialer i kombination med en mere bæredygtig produktion og ikke mindst implementering af et cirkulært design og forbrug i alle stadier af processen.

    Fra designfasen og til bomulden dyrkes og plukkes på marken, til tekstilproduktion og det færdige produkt er processen sikret i forhold til arbejdsforhold, mere bæredygtighed og økologi. Det er ikke kun dele af produktionen, ORGANSK har fokus på. “For os er den socialt ansvarlige produktion lige så vigtig som sundhed og økologi og frem for alt: etisk forbrug. Vi tager skridtet videre og lukker kredsløbet med cirkulation af produkterne. Vores mål er at disrupte tøjbranchen på basis af certificeret tøj og recirculation af produkterne. Dette kan naturligvis kun lade sig gøre, fordi designet og kvaliteten er i top.” CEO, Alen Hrustic.


    Cirkulært forbrug og digitalisering

    Den cirkulære forretningsmodel muliggøres via en digital platform specielt udviklet og tilpasset ORGANSK, hvor forbrugere nemt og hurtigt kan købe eller lease nye produkter, re-lease og leje 2nd hand samt bytte produkterne. Teknologien er en integreret del af købsflowet og altid synlig over for forbrugeren. Platformen kører med et ‘one price for all’-månedsabonnement, som tillader forbrugeren at anskaffe og bytte jeans med få klik uden meromkostning. Med denne platform sigter ORGANSK at ramme både den etiske forbruger, som ønsker at gøre en reel forskel for miljøet, men stadig foretrækker at gå i nyt tøj, og forbrugeren, der efterspørger holdbare 2nd hand-produkter.

    ”Med det cirkulære koncept bidrager forbrugeren aktivt til et bedre miljø – både i Danmark og udlandet. Forbrugeren inddrages i kernen af forretningen og belønnes med fordele og indflydelse via communities. Med vores cirkulære platform kan vi balancere forbrug og efterspørgsel, samtidig med at vi gør en reel forskel,” siger CEO, Alen Hrustic.


    Design: Driven by a purpose

    En nøglekomponent i produktdesignet er at indføre cirkulær tænkning i den indledende designfase. Denne tilgang bliver videreført til alle stadier af processen, fra ansvarlig forvaltning af naturressourcer og renere langtidsholdbare råmaterialer, som lettere kan genanvendes, til gennemtænkt design, forskning og samarbejde med nogle af verdens mest innovative leverandører inden for mere bæredygtig tekstilproduktion.

     

    ORGANSK bruger 100% certificeret økologiskbomuld og genbrugte fibre til at producere jeans i verdensklasse – med opfyldelse af skrappe kemikalie krav på tværs af forsyningskæden og mindre vandforbrug i produktionsfasen. Ved at bruge effektive og langtidsholdbare naturlige materialer kombineret med innovative produktionsapplikationer som laserteknologi og atmosfæriske vaske med minimal miljøbelastning leverer brandet banebrydende jeans, designet til mænd og kvinder, skalerbare delings- og returordninger og deler disse historier med forbrugeren. ”Målet for os er at vise folk, at du kan have et tøjmærke, der er mere miljørigtigt og konstant relevant uden at genopfinde den dybe tallerken for hver kollektion,” siger CEO, Alen Hrustic.


    Er allerede certificeret med Svanemærket

    ORGANSK har som start-up allerede opnået en certificering med Svanemærket, som er det anerkendte, officielle nordiske miljømærke, er PETA-Approved Vegan og tilbyder jeans certificeret af det verdensanerkendte GOTS-mærke. Svanemærket er holistisk. Det betyder, at det ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. Svanemærkede tekstiler lever fx op til skrappe krav til produktionen af fibre, kemikalier, arbejdsforhold og kvalitetstest. Brugen af certificerede fibre, materialer og mindre miljøbelastende processer sikrer et ægte, troværdigt og gennemsigtigt arbejde hen imod en mere bæredygtig tekstilindustri. Vigtigst af alt sikrer det reel, meningsfuld og målbar forandring.

     

    “Det er meget glædeligt, at ORGANSK som nyt denim-brand har valgt at satse på Svanemærket.  Svanemærket understøtter virksomheders grønne omstilling og produktudvikling, da det har en holistisk tilgang og evaluerer miljøpåvirkningen i alle relevante faser af et produkts livscyklus. Mange forbrugere efterspørger troværdige pejlemærker til at kunne vælge mere miljøvenligt tøj – og Svanemærket gør det netop enkelt for forbrugerne at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter,” siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

     

    Verdensmester i mere bæredygtigt denim og cirkulært forbrug
    ORGANSK’s vision er at etablere et førende skandinavisk denimtøjmærke, som baner vejen til et renere tøjforbrug, transparens, skalerbar deling og tillid. For det skal være ‘the new normal’ at tænke mere bæredygtigt. “Vi sigter efter at være verdensmester i mere bæredygtig denim og den cirkulære forretningsmodel. Målet er selvfølgelig at skabe en god forretning, men hos ORGANSK har mantraet hele tiden været, at man vil gøre en reel forskel,” siger CEO, Alen Hrustic.

     

     

    Mere information
    Web: organsk.com
    E-mail: media@organsk.com
    Tlf.: +45-42719779

    Lancering: 27 feb. 2023

     

    KORT OM SVANEMÆRKET

    Svanemærket er holistisk. Det betyder, at det ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus; fra råvarer, produktion og brug til genbrug, recirkulering og affald. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemærket.dk

    [1] Norden.org: https://www.ecolabel.dk/da/forbruger/mode-og-tekstil/noeglefacts-om-toejproduktion

    [2] Mckinsey: https://www.mckinsey.com/capabilities/sustainability/our-insights/style-thats-sustainable-a-new-fast-fashion-formula 

    [3]UN

    [4] Bloomberg:
    https://www.bloomberg.com/graphics/2022-fashion-industry-environmental-impact/

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13671912&publisherId=13561410&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **