PRM / Undervisningsmateriale til de mindste tysk-elever er nu klar

    Pressemeddelelse fra Tønder Kommune

    Torsdag den 13. oktober afholdes den sidste og afsluttende temadag for tysklærere i projekt: “Videreudvikling af Tidlig Tysk i de tre grænsekommuner Aabenraa, Tønder og Sønderborg”.

    Temadagen markerer samtidig, at de allerførste undervisningsmaterialer til folkeskolens yngste tyskelever nu er klar.

    Hidtil har det været sådan, at de enkelte lærere selv stod for at tilpasse det eksisterende materiale til de yngste elever. Det er ikke længere nødvendigt.

    Fælles Sønderjysk pionerånd inden for tidlig tysk
    Med præsentationen af de nye undervisningsmaterialer får elever og lærere nu materiale, der er særligt udarbejdet til eleverne i 0. til og med 4. klasse.

    I Sønderjylland er vi jo pionerer inden for tidlig tysk. Tysk fra 0. klasse er helt unik. Af den grund er der aldrig tidligere udviklet undervisningsmateriale til lige netop den her elevgruppe. Det er der nu, fortæller Kim Printz Ringbæk, formand for Børn- og Skoleudvalget, Tønder Kommune, og fortsætter:

    Det betyder, at lærerne får meget bedre støtte til deres undervisningsforløb, og eleverne vil opleve en endnu bedre tyskundervisning. Og fordi materialerne er digitale, skal lærerne ikke vente på produktion og distribution af de det nye materialer; De kan gøre brug af dem fra dag ét.

    Bag materialerne ligger et stort forarbejde på tværs de tre grænsekommuner Tønder, Aabenraa og Sønderborg. Projektet, som er støttet af A. P. Møllerfonden, har kørt i de tre kommuner i skoleårene 19/20, 20/21 og 21/22.

    Efteruddannelse, netværk og inputs
    I løbet at de tre år er der ud over undervisningsmaterialer også blevet udviklet evalueringsmaterialer til indskolingen og mellemtrinnet. Lærerne har desuden været på efteruddannelse og har etableret netværk.

    Der er ingen tvivl om, at vi skal lære det tyske sprog for at kunne klare os i konkurrencen, for at klare os på jobmarkedet, siger Alexander von Oettingen, rektor på UC SYD.

    Men der er også andre grunde til at lære tysk end politiske og økonomiske – og lære det tidligt. Det skal vi, fordi vi er sprogligt i verden. Har vi kun ét sprog, har vi kun adgang til en meget begrænset del af verden. Børn skal lære tysk, fordi de får hele verden foræret én gang til. Og ved at lære det andet sprog, udvikler vi vores eget sprog og identitet og forstår verden i flere nuancer.

    Selve temadagen byder selvfølgelig på en præsentation af de nye undervisningsmaterialer, desuden vil

    dagen være fyldt med tysk både målrettet tysklærernes egen undervisning og indlæg om den aktuelle situation i Tyskland, hvor tysklærerne får mulighed for at komme lidt i helikopterperspektiv.

    Dagen starter med en velkomst ved Formand for projektets styregruppe Rasmus Andreasen, der tillige er skolechef i Aabenraa Kommune.

    Aabenraa Kommune har været hovedansøger i forhold til A.P. Møllerfonden på projekt “Videreudvikling af tidlig tysk i grænsekommunerne Aabenraa, Tønder og Sønderborg Kommune”. Formand for Børne- og Uddannelsesudvalget i Aabenraa Kommune Rasmus Elkjær Larsen fortæller om projektet:

    Tyskland er Danmarks største eksportmarked. For Aabenraa Kommune handler tidlig tysk om at gavne hele den sønderjyske region. Erhvervsmæssigt og kulturelt. Men tidlig tysk kræver pædagogiske og didaktiske kompetencer blandt lærerne og gode og tilgængelige undervisningsmaterialer. Med støtte fra A.P. Møllerfonden og gennem samarbejde med UC SYD, Sønderborg og Tønder har vi fået begge dele. På den måde er tidlig tysk et ambitiøst projekt med langtrækkende perspektiver for de sønderjyske kommuner, fortæller Rasmus Elkjær Larsen.

    På programmet er der desuden oplæg ved Mouritz Schramm, lektor ved tyske studier ved SDU samt formand for Dansk-tysk selskab, som tegner et aktuelt tysklandsbillede.

    Mouritz vil tale om de store udfordringer Tyskland står overfor; efter 16 år med Merkel i spidsen har landet fået en ny regering, udenrigspolitisk er landet udfordret af krigen i Ukraine, og med hensyn til digitaliseringen og den grønne omstilling halter landet langt efter sine egne planer.

    For at kunne undervise børn er det helt nødvendigt, at tysklærerne får input om tyske samfundsforhold på voksenniveau – det er vores dygtige tysklærere, der giver den tidlige tyskundervisning kvalitet, udtaler Jesper Smaling, udvalgsformand Børne- og Uddannelsesudvalget, Sønderborg Kommune.

    Om eftermiddagen vil der være tilbud om forskellige workshops, hvor de nye undervisnings- og evalueringsmaterialer bliver præsenteret for deltagerne på temadagen.

    FAKTA:

    Projekt “Videreudvikling af Tidlig Tysk i grænsekommunerne Aabenraa, Tønder og Sønderborg” er et samarbejde mellem kommunerne Aabenraa, Tønder og Sønderborg og UC SYD. Projektet afvikles i perioden fra efteråret 2019 til og med udgangen af 2022. Projektet er fra den 15. maj 2019 støttet med et beløb på op til 4.010.000 kr. fra A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

    Projektet består af følgende:

    1. Kompetenceudvikling af lærere og vejledere i skolernes indskoling, mellemtrin og udskoling

    2. Udvikling af målrettede læremidler

    3. Udvikling af målrettet evalueringsmateriale

    4. Årlig temadag for tysklærere i de tre kommuner med henblik på videndeling

    5. Uddannelse af tyskfaglige vejledere på diplomniveau.

    Kontakt:

    Stedfortrædende skolechef Lene Nørgaard Hansen email: Lnh1@toender.dk

    Aabenraa Kommune:
    Rasmus Andreasen
    Skolechef i Aabenraa og formand for styregruppen omkring projekt “Videreudvikling af Tidlig Tysk i grænsekommunerne Aabenraa, Tønder og Sønderborg Kommune”
    Mobil: 26 71 59 63 eller mail: randr@aabenraa.dk.

    Sønderborg Kommune:
    Maj Britt Andreasen
    Leder af VidensBy Sønderborg
    Mobil: 27905753

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/undervisningsmateriale-til-de-mindste-tysk-elever-er-nu-klar?releaseId=13660044

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **