PRM / Coronakrisen sender Red Barnets genbrugsbutikker online på populær app

    Pressemeddelelse fra Red Barnet

    Brugt børnetøj, bøger, legetøj og andet udstyr til børn har været svært at få fingre i under coronakrisen. I hvert fald i en genbrugsbutik. Ligesom mange andre fysiske butikker har Red Barnets 17 genbrugsbutikker over hele landet været lukket under coronakrisen, og dermed er organisationen gået glip af mange penge til arbejdet med de dårligst stillede børn lokalt, nationalt og internationalt.

    Det gør Red Barnet nu noget ved gennem en online-satsning i samarbejde med Danmarks største second hand-markedsplads til børnefamilier, Reshopper. Stifterne bag Reshopper håber, at de ved at invitere butikkerne inden for i deres app med flere end 150.000 aktive brugere om måneden kan hjælpe med at øge salget i de danske genbrugsbutikker.

    Red Barnets generalsekretær, Johanne Schmidt-Nielsen, er glad for, at kunderne nu også får mulighed for at købe brugt børneudstyr i en webshop. Det gavner den gode sag på en bæredygtig måde, og lige nu bugner genbrugsbutikkerne af donerede varer.

    – Jo større overskud vi har i vores genbrugsbutikker, jo flere af de dårligst stillede børn i Danmark og resten af verden kan vi hjælpe. Derfor har vi længe ønsket at kunne sælge vores fine, donerede børnetøj og børneudstyr online også. Det ønske er kun blevet større under coronakrisen, hvor vi jo var nødt til helt at lukke vores genbrugsbutikker. Med en webshop vil vi nu og i fremtiden være meget bedre stillet og dermed kunne hjælpe flere børn. Derfor er vi så glade for samarbejdet om onlinesalget med en så stor spiller på markedet som Reshopper, der i forvejen er et fællesskab af børnefamilier, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

    Genbrugsbutikker får ny digital gågade
    Hos Reshopper finder medstifter Nicolai Danmark Johannesen det både glædeligt og vigtigt, at Red Barnet nu får en online-markedsplads med et stort publikum, som både rummer de lokale familier i nærheden af butikken og Reshopper-brugere i resten af landet.

    – En del af Reshoppers DNA er det lokale aspekt, hvor vi i et lokalområde skaber kontakt mellem sælgere og købere af brugte ting til familien. De fysiske genbrugsbutikker er pressede for tiden, og det er svært for dem med kort varsel at etablere en stærk webshop. Med Reshopper-appen får de en digital gågade med masser af kundetrafik og sikre løsninger til fragt og betaling. Så vi er glade for, at vi i denne specielle tid kan hjælpe Red Barnets butikker i gang med et nyt marked, forklarer Nicolai Danmark Johannesen og fortsætter:

    – Vi er tre stiftere, som alle har børn mellem 7 og 15 år. Derfor betyder samarbejdet med Red Barnet enormt meget for os personligt, og som forældre er vi da stolte over, at vi med vores app kan bidrage til at skabe en lidt bedre verden med mere genbrug, bæredygtighed og især hjælp til de børn og familier, som har brug for det.

    Frivillige søges til webshop
    I første omgang tester tre af Red Barnets butikker det nye samarbejde. Det er BARNETS BUTIK i Kolding, på Amager og i København City, som fra begyndelsen af juni får deres egen digitale shop i Reshopper-appen. For Red Barnet er perspektiverne dog større end blot et testforløb, og organisationen er derfor i gang med at rekruttere frivilligt personale landet over til primært at stå for salget på Reshopper-app’en.

    – Vi får brug for ekstra frivillige kræfter til at stå for webshoppen. Arbejdet med at sælge online er ikke bestemt af at være fysisk til stede i et bestemt tidsrum, så det er mere fleksibelt. Vi håber derfor at kunne byde nye frivillige ind i vores fællesskab, hvor vi alle brænder for at gøre en forskel for udsatte børn, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

    De seneste tolv måneder har Reshoppers brugere omsat for et trecifret millionbeløb via private handler af ting til børn, kvinder og bolig. Tjenesten har mere end 150.000 aktive brugere om måneden, og det tal er støt stigende og har også været det under coronakrisen.

    Holdet bag Reshopper har i flere år haft idéen om at invitere secondhand-butikker inden for i appen, som ellers kun bruges til køb og salg mellem private. Coronakrisen har gjort idé til handling, og døren holdes også åben for at invitere andre hjælpeorganisationer eller selvstændige genbrugsbutikker indenfor.

    Kontakt:

    Presseansvarlig Gitte Bank de Thurah tlf.: 2155 2045 email: gbj@redbarnet.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/coronakrisen-sender-red-barnets-genbrugsbutikker-online-pa-populaer-app?releaseId=13593666

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **