Pressemeddelelse fra Story House Egmont
Det community-drevede sportstøj brand Planet Nusa, stiftet af Kristine Esmer og Mille Skat, har lørdag modtaget ALT for damernes hæderkronede designpris “Guldknappen” ved den årlige prisfest i Operaen I København.
ALT for damernes læsere var de kompetente dommere, og i år kunne de stemme mellem tre stærke nominerede brands: Skall Studio, Graumann og Planet Nusa, som med Kristine Esmer og Mille Skat blev årets designer.
“Fælles for de tre nominerede brands er, at de er grundlagt af kvindelige makkerpar med stærke værdier, og det giver rigtig god mening for ALT for damerne at hylde iværksættere, der vil noget mere end blot ramme “et hul i markedet”,” siger chefredaktør for ALT for damerne, Rikke Dal Støttrup og tilføjer:
“Nusas stærke community er uden tvivl afgørende for, at det er netop dem, der vinder Guldknappen. Det er jo som bekendt læsere og brugere, der bestemmer, hvem der skal modtage prisen, og her er det godt at have trofaste følgere.”
Det er netop deres stærke community, som Mille Skat og Kristine Esmer er allermest stolte af, da de lørdag modtager Guldknappen:
“Vi er bare så mega stolte. Det allervildeste er jo, at det er vores community, som er så loyale at have stemt på os. Det er det, der betyder allermest for os,” siger Nusa-duoen.
Fællesskabet beviser at missionen er lykkedes
En længsel efter mere fællesskab i motion og en manglende tilhørsfølelse til de eksisterende sportsbrands var brændstoffet, der i 2018 fik Kristine Esmer og Mille Skat til at sparke Planet Nusa-projektet i gang.
“Dengang var træning og sundhed meget resultatorienteret. Og vi er to helt gennemsnitlige kvinder, som ikke kunne se os selv nogen steder. Så vi ville gerne skabe et fællesskab, hvor alle kan være med, og hvor alle føler sig velkomne,” fortæller Mille Skat i et interview med ALT for damerne og tilføjer:
“Vi har været til mange pilates-timer og barre-timer. Men vi kunne ikke forstå, hvorfor vi gik i Nike eller Adidas. Vi havde ikke noget tilhørsforhold til de brands. For de gjorde ikke noget for at kommunikere med os.”
Siden har Nusa-universet haft gevaldigt vokseværk og foruden det farverige træningstøj, som både har fundet vej til danskernes sports- og hverdagsgarderobe, har brandet i dag et stærkt community med en række tilbud til deres brugere.
“Planet Nusa laver ikke blot klædeligt træningstøj til kvinder i alle aldre og faconer, de har også formået at skabe et stærkt fællesskab omkring brandet. Nusa arrangerer løb og svømning for sine brugere, og når man ser en anden kvinde i bybilledet med Nusa-logoet på trøjen, giver man hende lige et lille nik,” siger chefredaktør, Rikke Dal Støttrup.
For Nusa-duoen, som i dag har etableret en hel community-afdeling, er fællesskabet det allervigtigste:
“Det er for os et bevis på, at missionen er lykkedes, fordi så ved vi, at vi har skabt noget, der connecter folk.”
Guldknappen siden 1985:
ALT for damerne har uddelt designprisen Guldknappen siden 1985, med det formål at hædre danske designere og brands, som har udmærket sig. Og siden 2021 har de inviteret deres læsere med til overrækkelsen.
Guldknappen 2023 blev uddelt ved ALT for damernes store prisshow i Operaen i København, hvor en perlerække af kendte kvinder, der har været I bladet I løbet af året, gik catwalk i designs fra de tre nominerede brands. Operaen var spækket med fest, farver, musik og talks fra dørene gik op til lyden af Alberte Windings bløde stemme, til festen blev lukket med et brag af en catwalk.
Søs Drasbæk var den første til at modtage Guldknappen i 1985 og siden har Mads Nørgaard, Stine Goya, Ganni, By Malene Birger, Margit Brandt, Julie Fagerholt og DAY Birger ét Mikkelsen blandt andre modtaget designprisen.
Guldknappen er designet af smykkedesigner Charlotte Lynggaard.
Læs hele interviewet med Kristine Esmer og Mille Skat på
Kontakt:
Rikke Dal Støttrup tlf.: +45 40 11 20 59 email: rikke.dal@altfordamerne.dk
Mira Konggaard Kofoed tlf.: +45 40 33 97 97 email: mira.konggaardkofoed@egmont.com
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **