PRM / Det kommunale bureaukrati vokser og stjæler tid

    Pressemeddelelse fra Lederne

    I dag trækker Folketinget officielt i arbejdstøjet igen og indleder et nyt folketingsår. I Lederne har vi med glæde noteret, at regeringen allerede har meldt ud, at øverst på deres prioriteringsliste står manglen på arbejdskraft, som statsministeren har kaldt “den nye valuta”.

    Der varsles et opgør med unødvendigt bureaukrati – og det er er vigtigt i denne forbindelse.

    For godt halvdelen af de kommunale ledere oplever, at listen over dokumentationskrav, de bliver mødt med fra staten og kommunen, er vokset de seneste to år. Det lægger beslag på mere og mere af både ledernes og medarbejdernes tid. Det viser en spørgeundersøgelse blandt 438 kommunale ledere, der er medlemmer af Lederne.

    Derfor ser administrerende direktør i Lederne Bodil Nordestgaard Ismiris det som helt afgørende at få luget ud i antallet af dokumentationskrav.

    • Det er alarmerende, at både ledere og deres medarbejdere bruger mere tid på dokumentation i dag end for to år siden. Selvom langt de fleste krav og regler er indført med de bedste intentioner, så skader det velfærden, når f.eks. sosu-assistenten skal bruge mere tid på papirarbejde og mindre tid på den ældre. Det tager tid fra kerneopgaven, vel at mærke i en situation, hvor der er mangel på arbejdskraft, og medarbejderne fortæller, at de må løbe stærkere, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

    Over halvdelen af lederne svarer, at de selv bruger mere tid på at leve op til dokumentationskrav end for to år siden, og seks ud af ti svarer, at det samme gør sig gældende for medarbejderne.

    Det går ud over den tid, lederne har til andre opgaver. Hver tredje leder svarer, at de har mindre tid i dag end for to år siden til at lede og føre politiske beslutninger ud i livet.

    • Vi skal væk fra detailplanlægningen og i stedet vise de offentlige ledere og medarbejdere den tillid de fortjener. Det betyder, at vi skal luge ud i dokumentationskrav og afkrydsningsskemaer, og i stedet i langt højere grad lade det være op til ledere og medarbejdere i mødet med borgeren at finde ud af, hvad der er brug for. Det vil både løfte velfærden og arbejdsglæden i den offentlige sektor, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

    Kontakt:

    Dorthe Kandi email: dka@lho.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release/13730265?publisherId=4827139&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **