PRM / Bluetooth vender hjem til vikingekongen Harald

    Pressemeddelelse fra Kongernes Jelling

    Vi kender alle Bluetooth. Teknologien som skaber forbindelse mellem milliarder af mobiltelefoner, bærbare pc’er, fjernsyn, vinduer, vaskemaskiner osv. verden over. Men de færreste ved, at navnet og logoet stammer fra vores mest kendte vikingekonge – Harald Blåtand.

    Fortælling kender de dog på museet Kongernes Jelling, hvor de berømte runesten ligger, og her overrasker historien gang på gang danske såvel som udenlandske gæster, fortæller museumschef Morten Teilmann-Jørgensen.

    “Vi kan fortælle om vikingernes våben og madvaner, men den allerstørste undren fra gæsterne får vi, når vi fortæller om, hvorfor Bluetooth hedder Bluetooth,” siger museumschefen.

    “Alle har jo teknologien i deres telefoner, og når forbindelsen mellem teknologi og historie går op for dem, er det et helt særligt øjeblik. Og det er da også helt vildt, at danske Harald Blåtand har sat sit aftryk på alverdens telefoner, der ligger i lommen på så mange mennesker over hele kloden!”

    Blåtands aftryk på navn og logo

    Bluetooth er det engelske ord for Blåtand, og det lille blå logo er Harald Blåtands to initialer skrevet med runer og lagt ovenpå hinanden. H for Harald og B for Blåtand.

    Den amerikanske ingeniør Jim Kardach fra Intel kom på navnet efter at have læst en bog om vikingerne. Især fortællingen om Harald Blåtand, der samlede Danmark og Norge, fik Jim Kardach til at tænke på den trådløse teknologi, han var med til at skabe sidst i 1990’erne. Bluetooth blev nemlig omtalt som en slags ‘fredsaftale’ mellem teknologi-giganterne, idet de enedes om at bruge samme teknologi i stedet for at opfinde hver deres – ligesom vi i dag kender det med forskellige opladerstik til vores mobiltelefoner.

    Efter inspiration fra et foto af den store Jellingsten lavede Jim Kardach en tegning af runestenens Kristusfigur (som han fejlagtigt troede var Harald Blåtand) og placerede en mobiltelefon i den ene hånd og en bærbar PC i den anden. Nu var historien klar: Bluetooth forener og skaber forbindelser – ligesom Harald Blåtand gjorde som dansk konge for 1000 år siden.

    Andre store teknologivirksomheder kom til, og i 1998 blev Bluetooth Special Interest Group dannet. Organisationen har i dag næsten 40.000 medlemsvirksomheder i hele verden, der alle bruger teknologien i deres produkter. Med Blåtands initialer.

    International Bluetooth-fest i Jelling

    Når Bluetooth i år har 25-årsjubilæum, fejres det derfor i oktober “hjemme” i Kongernes Jelling i Vejle Kommune med et særligt to dages event under navnet Bluetooth is coming home! Her mødes 1000 år gammel vikingehistorie med 25 års teknologihistorie, og det bliver med internationalt besøg fra en gruppe af Bluetooths “founding members” fra USA, Sverige og Holland.

    Jubilæet markeres med åbningen af en særudstilling i Jelling, der forbinder den gamle vikingekonge med den moderne teknologi, og med et to-dages ‘hackathon’, hvor der skal findes nye måder at fortælle historie på via Bluetooth.

    “Vi fejrer den innovative kong Blåtand og ser, hvad Bluetooth har gjort for os de sidste 25 år, og om vi kan kombinere de to til nye løsninger fremover. Det kunne for eksempel være, vi skal lave området omkring Jellingstenen til ét stort escape room, der via Bluetooth giver børn og unge en fornemmelse af verdensarvens betydning,” siger Morten Teilmann-Jørgensen.

    Desuden vil der være en eksklusiv vikingefest, arrangementer for børn og voksne og en stor afsluttende Bluetooth Evening i Spektrum Vejle, som der snart sælges billetter til.

    Bluetooth is coming home!

    Kontakt: Morten Teilmann-Jørgensen, museumschef, Kongernes Jelling, 4120 6335, mtj@natmus.dk

    Kontakt:

    Museumschef og daglig leder Morten Teilmann-Jørgensen tlf.: 4120 6335 email: morten.teilmann-joergensen@natmus.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13693996&publisherId=13560788&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **