Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet
Danmark har et unikt netværk af nationale cykelruter på næsten 5.000 km – 11 nationale cykelruter forbinder landet fra syd til nord og fra øst til vest, og Vejdirektoratet har i sommeren 2022 gennemført en brugerundersøgelse af ruterne for at blive klogere på, hvem der bruger ruterne, hvad de bruger dem til og hvor tit de cykler på ruterne.
Brugerundersøgelsen viser at, “cyklisten” på en dansk national cykelrute typisk er en dansk mand på 50 år eller mere. Han er hovedsagelig cykelturist, men kan også være motionist eller hverdagscyklist. Han kører for det meste på en klassisk cykel.
Kortlægningen af cykelturisme i Tyskland tegner et billede af “cykelturisten” som et tysk par på gennemsnitligt 53 år, hvor de fleste kører på trekkingcykler.
Tyskland har over de seneste 10 år oplevet et stigende antal cykelturister. Rapporten beskriver nærmere, hvordan Tyskland arbejder med at fremme cykelturisme. Vejdirektoratet vil nu se på, om der er tiltag, som Danmark bør implementere i arbejdet med de danske nationale cykelruter.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger:
“Den tyske turistindustri støtter tæt op om ruterne i Tyskland, fordi det skaber arbejdspladser, udvikler områder uden for de store byer og giver god økonomi. For hver euro tyskerne investerer i cykelturisme, får de tre igen. Vi vil gerne have flere danskere til at bruge cyklen – også til mere end den daglige cykeltur. Derfor ser vi på, hvad vi kan lære af Tyskland, så de nationale cykelruter kan bidrage med cykelturisme af endnu mere høj kvalitet.”
Mad og skiltning er vigtig
Et af fokusområderne i begge rapporter handler om, hvilke faciliteter cykelturisterne bruger på deres ture.
Omkring en tredjedel af de danske cykelturister er kun på farten en enkelt dag, resten kører ture af flere dages varighed. De fleste bruger de borde og bænkesæt, der er tilgængelige på ruterne, går ind på nærliggende caféer og søger naturoplevelser langs ruterne.
Det tyske cyklistforbund klassificerer en cykelturist som en turist på cykel, der overnatter mere end tre nætter. De tyske cykelturister er typisk afsted i seks-syv dage, og de søger især seværdigheder langs ruten, god og sikker cykelinfrastruktur og god mad og drikke.
For både danske og tyske cykelturister betyder det meget, at der er god skiltning på ruterne.
Vi kan lære af Tyskland
Cykelturisme er big business i Tyskland. Der bliver investeret i nye og attraktive cykelruter til den stigende gruppe af tyske cykelturister, som med penge på lommen ønsker at opleve deres land på to hjul i kortere eller længere tid.
Udvikling af og investeringer i cykelturisme i Tyskland er primært drevet ud fra et ønske om at skabe arbejdspladser og økonomisk udvikling i områderne uden for de store byer. Og der er mange penge og arbejdspladser at hente i cykelturisme. For hver euro tyskerne investerer i cykelturisme, får de tre igen. Delstaterne finansierer, og regionale turistorganisationer udvikler, skaber og markedsfører ruterne, og destinationerne og lokale operatører driver dem som en forretning og honoreres efter succes. Ofte bliver ruterne knyttet til et tema med udgangspunkt i naturen eller historien.
Kortlægningen af cykelturisme i Tyskland viser, at der er god inspiration at hente i den tyske model, hvor alle de involverede parter har et økonomisk incitament til at investere, udvikle og drive cykelturisme af høj kvalitet.
Vejdirektoratet vil i 2023 – i tæt samarbejde med en arbejdsgruppe under Vejdirektoratets Cykelråd og med inddragelse af andre interessenter – udarbejde en strategi for de nationale cykelruter. Begge rapporter er en del af det vidensgrundlag, som strategien vil blive udarbejdet ud fra.
Kontakt:
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen tlf.: 22 38 32 22 email: mast@vd.dk
Vejdirektoratets pressetelefon: tlf.: 51 83 33 93
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **