Pressemeddelelse fra STARK Danmark
Hvordan står det til med danskernes holdninger til at bygge mere bæredygtigt? Det har byggemarkedskæden STARK spurgt sine private kunder om i sin årlige Bæredygtighedsundersøgelse.
Generelt er interessen for mere bæredygtigt byggeri fortsat på vej op: Næsten halvdelen af alle private kunder i STARK tænker altid, meget ofte eller ofte på bæredygtighed, når de køber byggematerialer. Og hver tredje private kunde stiller altid, meget ofte eller ofte krav om bæredygtighed til deres håndværkere, viser undersøgelsen.
Det er godt nyt for klimaet.
– Vi forventer at kravet om mere bæredygtighed fra de private kunder blot vil stige endnu mere. Ikke mindst på grund af bedre finansieringsmuligheder for energiforbedringer. Med øget efterspørgsel fra de private, bliver det mere attraktivt for håndværkere at fokusere på bæredygtighed. Og når vi får flere af de mindre håndværkere med på den grønne omstilling, vil det løfte hele branchen, siger bæredygtighedschef hos STARK Kristian Fribo.
Flere søger viden i byggemarkeder
STARK har også spurgt til, hvor de private kunder søger deres viden om bæredygtige materialer: Næsten halvdelen – 47 procent – søger viden hos byggemarkeder, mens hver fjerde spørger håndværkere til råds. Begge dele er steget siden 2021. De fleste søger stadig viden om bæredygtige materialer hos Google, nemlig lidt mere end halvdelen. Det er dog klart færre sammenlignet med undersøgelsen i 2021.
– Det giver god mening, at næsten halvdelen af de adspurgte søger viden i deres byggemarked. Bæredygtighed er et komplekst emne, der får kunderne til at søge ekspertviden. Hos STARK målretter vi vores rådgivning, så både vores private og professionelle kunder får den viden, de har brug for. For eksempel har vi uddannet bæredygtighedsambassadører i alle vores forretninger med dyb, faglig indsigt i området. Vi har også den hurtige løsning, hvor vores eget ‘Byg Grønt’-mærke tydeligt fremhæver alle byggematerialer med godkendte miljømærker og dermed guider forbrugerne til at vælge grønnere materialer, siger Kristian Fribo.
Netop STARKs ‘Byg Grønt’-mærke har vist sig at være effektivt: Handler man online hos STARK, kan man søge efter særligt ‘grønne’ varer og byggematerialer. Dermed bliver det nemt at foretage de mere miljøvenlige valg – og det ønsker mange kunder tydeligvis at gøre: Salget af ‘Byg Grønt’-mærkede byggematerialer er dobbelt så stort online som salget i STARKs fysiske forretninger.
For værktøj og forbrugsvarer er forskellen endnu større: Salget af ‘Byg Grønt’-mærkede varer på onlineforretningen stark.dk er næsten fire gange større end i forretningerne.
“Det er helt tydeligt, at interessen for bæredygtighed er meget stor – men også, at forbrugerne har brug for hjælp og rådgivning til at foretage de rigtige og mere miljøvenlige valg,” understreger Kristian Fribo.
Bæredygtighed skal gavne os selv
Undersøgelsen dykker også ned i de private kunders motiver for at bygge mere bæredygtigt. Her viser besvarelserne, at ønsket om bæredygtighed i stigende grad handler om at forbedre sine egne forhold, f.eks. værdien af ens bolig og indeklimaet.
Godt halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen mener ganske vist, at bæredygtigt byggeri er en stor fordel for samfundet, miljøet og klimaet. Det er dog et tydeligt fald fra 2021, hvor tallet var 65 procent. Samtidig mener 35 procent, at bæredygtigt byggeri især er en fordel for værdien af deres bolig – en mindre stigning siden 2021, hvor 33 procent gav udtryk for denne holdning.
I forhold til forbedring af boligens indeklima ses også et stort spring i årets besvarelser: To ud af tre ser i dag bæredygtighed som en stor fordel for indeklimaet – sidste år var det kun hver anden deltager i undersøgelsen, der brugte det argument for at bygge mere bæredygtigt.
“Det er en interessant udvikling, fordi den siger noget om, at vi kan gøre interessen for bæredygtigt byggeri endnu større ved at tale ind i fordelene for den enkelte boligejer og ikke kun for klimaet generelt. Et godt eksempel er den stigende interesse for energieffektivisering af boligen, der både reducerer omkostninger til opvarmning og øger boligens værdi – det er win-win for boligejerne,” siger Kristian Fribo.
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget af analysefirmaet A&B Analyse blandt STARKs private kunder i perioden fra d. 26/9 til d. 7/10 2022. Formålet med undersøgelsen er at afdække emnet bæredygtighed inden for byggeriet set fra de private gør det selv-håndværkeres perspektiv. Respondenterne har svaret på spørgsmål vedrørende deres erfaringer med og holdninger til bæredygtigt byggeri. 5.082 deltog i årets undersøgelse.
Det er femte år i træk, at STARK gennemfører sin Bæredygtighedsundersøgelse for både professionelle og private kunder.
Kontakt:
Kommunikationschef Jens Velling tlf.: 28409998 email: jevel@stark.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/undersogelse-hver-tredje-stiller-krav-om-baeredygtighed-til-deres-handvaerker?releaseId=13670148
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **