PRM / Hvert tredje barn ramt af livskriser oplever ikke, at en voksen på skolen taler med dem om, hvordan de har det

    Pressemeddelelse fra Børns Vilkår

    “Hvordan har du det?” Det spørgsmål er ikke altid en selvfølge, når skoler har kendskab til børn, der står i svære livssituationer.

    I en undersøgelse, som Børns Vilkår har lavet, svarer 1.390 ud af 2.672 børn i 4. og 7. klasse, at de inden for de seneste fem år har oplevet skilsmisse, alvorlig sygdom i den nære familie, mobning eller højt fravær.

    41 pct. af disse børn mener, at skolen kendte til deres situation. Heraf svarer hver tredje, at der ikke var nogen voksen på skolen, der talte med dem om, hvordan de havde det.

    “Det er et overraskende højt tal. Vi ved fra undersøgelser, at det kan betyde alverden for børns trivsel, at de føler sig set og hørt af voksne på skolen. Dette gælder for alle børn, men er særligt vigtigt, når børn går igennem kriser, som de kan have brug for at tale om og få hjælp til at håndtere, ” siger uddannelsesfaglig konsulent, Sanne Lind.

    Mobning og fravær er kriser, skolen har ansvar for at håndtere
    Blandt de børn, der har oplevet mobning, svarer hver fjerde, at der ikke var en voksen på skolen, som talte med dem om, hvordan de havde det. Det samme gælder for mere end hvert tredje af de børn, som har haft en periode med meget fravær.

    “Mobning og højt fravær er kriser, som skolen har et stort ansvar for at håndtere, da årsagerne bl.a. kan ligge i et utrygt klassefællesskab, larm og manglende klasseledelse. Derfor er det også dybt bekymrende, at så mange børn oplever, at de voksne på skolen ikke spørger ind til, hvordan de har det. Det er jo netop børnenes oplevelser og trivsel, der skal være udgangspunktet i den hjælp, der iværksættes,” siger Sanne Lind.

    Når børnene åbent skal svare på, hvad skolen eller venner kan gøre for at hjælpe andre børn i en lignende situation, handler mange af besvarelserne om, at man skal spørge ind og lytte, ligesom der skal gives plads til det enkelte barn, der står i en svær situation.

    Undersøgelsen viser også, at hvert fjerde barn i den brede børnegruppe – dvs. også de børn, der ikke står i livskriser – generelt ikke altid oplever, at deres lærer spørger, hvordan de har det. Der er en større andel af børnene i 4. klasse, der oplever lærerens interesse, sammenlignet med børnene, der går i 7. klasse.

    Om undersøgelsen

    I perioden 20. maj til 25. juni 2021 har 2.672 børn i 4. og 7. klasse besvaret et elektronisk spørgeskema udsendt af Børns Vilkår. Børnene, som har besvaret spørgeskemaet, er en del af Børns Vilkårs børnepanel, som består af skoleklasser i hele landet. Panelet er etableret i efteråret 2020 gennem en stratificeret udvælgelse, som sikrer repræsentativitet på skoleniveau på en række parametre som skolestørrelse og elevsammensætning. Samlet set er elevbesvarelserne i skolepanelet repræsentative på køn og delvist på region (Sjælland og Midtjylland) samt for gruppen af indvandrere.

    Kontakt:

    Pressetelefon tlf.: 20204459

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/hvert-tredje-barn-ramt-af-livskriser-oplever-ikke-at-en-voksen-pa-skolen-taler-med-dem-om-hvordan-de-har-det?releaseId=13650943

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **