PRM / Nu indtager kvinderne byggemarkederne

    Pressemeddelelse fra XL-BYG

    Coronakrisen har skabt store opsparinger blandt danskerne, men det betyder langtfra, at boligejerne har syet alle pengene ind i madrassen. Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik har forbrugerne nemlig ikke har været mere klar til at foretage større investeringer i hjemmet siden 1999.

    Det mærker man hos byggevarekæden XL-BYG, der melder om meget stor interesse fra byggelystne danskere, der søger inspiration og køber ind til byggeprojekter.

    Ingen havde forudset et sådan boom i boligprojekter. I starten af coronakrisen var der fokus på mindre bolig- og haveprojekter, men ret hurtigt fattede folk også interesse for større projekter. Man brugte mere tid i hjemmet, og det resulterede i en ren gør-det-selv-eksplosion, fortæller Helene Birk, marketingchef ved XL-BYG.

    Byggelysten har skabt travlhed hos XL-BYGs professionelle kunder såvel som i byggemarkederne. Men den mest bemærkelsesværdige udvikling er sket online. XL-BYG har under coronakrisen udviklet et digitalt inspirationsområde, der hedder #parcelhack, og som giver idéer til fornyelse af boligen ude og inde. Næsten halvdelen af områdets besøgende er kvinder, og omkring 40 procent af alle køb i webshoppen foretages af kvinder. Det er en stor forandring i forhold til, at byggemarkedsbranchens kunder traditionelt har været mænd, oplyser Helene Birk.

    Kvinderne er kommet på banen, som et resultat af primært to ting. De mange hjemsendelser, der har skabt et større behov for et attraktivt hjem for dem og familien. Og et hastigt voksende antal inspirationssider og instruktionsvideoer, der har åbnet en tidligere mandsdomineret verden for dem, siger Helene Birk.

    Vores tids store prestigeprojekt

    Trangen til at investere i forbedringer i hjemmet er ikke ny, men et behov, der ligger dybt forankret i vores kultur. Det forklarer lektor Malene Breunig, der forsker i moderne hjem- og boligidealer ved Syddansk Universitet.

    Det at skabe et hjem og sætte et personligt præg på ens bolig er i høj grad blevet et identitets- og prestigeprojekt, hvor vi særligt i Danmark har en stærk kultur omkring redebygningen, som indebærer at investere penge, tid og flid i hjemmet. Noget vi i høj grad har set blomstre op under corona-hjemsendelserne, siger Malene Breuning og uddyber:


    – Et stigende antal kvinder bruger byggemarkederne og påtager sig både planlægnings- og byggeroller. Det afspejler en generel udligning af mande- og kvinderoller i hjemmet, hvor mænd har kastet sig over at bage, grille, lave mad og passe børn, mens kvinder ikke længere er blege for at gå i gang med selv større gør-det-selv-projekter i hus og have.

    Ifølge Helene Birk adskiller kvinderne sig på flere punkter fra mænd, når de arbejder med boligprojekter:

    Kvinder er meget involveret i de større byggeprojekter. De tænker hele vejen rundt i hjemmet og inkluderer flere rum og områder, når de vil lave forandringer. De bruger længere tid på at søge inspiration og interesserer sig for at for at lave et så sundt og energi- og miljøvenligt hjem som muligt. Dette udmønter sig i en interesse for, hvad der er bag væggene og bag gulvbrædderne. De spørger fx om, hvilken type dampspærre, isolering eller udluftning, de skal bruge til et mere energi- og miljøvenligt hjem.

    “Jeg står i forhaven og arbejder hver aften”

    35-årige Melanie Froesch og hendes kæreste flyttede sidste år fra København til et 70’er parcelhus i Vejle. Her har hun med hjælp fra familien lavet en stor indvendig renovering af huset, men da ændringerne ikke helt opfyldte parrets hverdagsbehov, er universitetsuddannede Melanie Froesch nu gået i gang med den anden renovering på to år.

    Jeg er vild med at bygge tingene selv, og det er jo langt fra raketvidenskab. Jeg googler mig frem til det meste og ser en masse instruktionsvideoer. Ofte er det øvelse og interesse, der skal til, og det har jeg masser af, fortæller Melanie Froesch, der blandt andet har lavet alt opbygning omkring nye vægge, sat loft op, bygget nyt bryggers, sat spot op, lagt mikrocement på gulvet og skiftet vinduer.

    I perioder står jeg og arbejder i forhaven hver aften. Den kreative proces med at løse de udfordringer, der kommer, giver mig energi, og så er det god motion, samtidig med man sparer penge på håndværkere, siger Melanie Froesch.

    Kontakt:

    Helene Birk
    Marketingchef, XL-BYG
    (+45) 87 45 42 30
    hbi@xl-byg.dk

    Melanie Froesch
    Husejer og gør-det-selv-kvinde, Vejle
    Kontakt Martin Damsgaard, Epicent Public Relations for udlevering af telefonnummer og e-mail: Mobil: 6166 7289. Mail: mda@epicent.dk

    Malene Breunig
    Lektor SDU, forsker i moderne hjem- og boligidealer
    (+45) 65 50 33 65
    m.breunig@sdu.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nu-indtager-kvinderne-byggemarkederne?releaseId=13631579

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **