PRM / Digitalt skrædderhus fejrer jubilæum med sorte regnskabstal og ekspansion

    Pressemeddelelse fra MOND OF COPENHAGEN

    Disruption var buzz-ordet i alle brancher for ti år siden. Arbejdsgange og kunderejser skulle nytænkes, og virksomheder skulle redefineres. Som barn af sin tid bragede danske Mond of Copenhagen direkte ind i den etablerede skrædderbranche med 3D bodyscanning og en digital og datadrevet tilgang til skræddersyede jakkesæt.

    Ti år og en pandemi efter, at brødrene Martin og Michael Birch Jacobsen klippede snoren til deres første butik, har de i dag tre danske butikker og er landets største leverandør af skræddersyet tøj. Fra starten af 2021 åbnede de desuden deres første internationale afdeling i Norge, som også udgør Nordens største skrædderlokaler.

    – Det er en fantastisk følelse at have startet en virksomhed og så kunne stå ti år senere og se tilbage på, hvordan vi har været foregangsmænd på digitaliseringen af noget så traditionsbundet som skrædderbranchen ellers er. Vi har filialer på de rigtige adresser i Danmarks største byer og har netop åbnet op i Oslo. Vores koncept kalder vi en tailoring revolution, og målt på de første ti års succes synes vi selv, at revolutionen har kunnet betale sig – og vi er bestemt ikke færdige med at vokse endnu, siger Michael Birch Jacobsen, direktør og medejer af Mond of Copenhagen.

    Monds nye regnskab viser et overskud på knap en halv million kroner, hvilket ligger under forrige års bundlinje på halvanden million kroner. Alligevel er resultatet tilfredsstillende ovenpå et markant investeringsår, hvor Mond of Copenhagen har åbnet op i Oslo i et usikkert marked for high-end fashion midt under en global pandemi.

    Digital kriseresistens

    Modevirksomheder med 10-24 ansatte har siden 2016 oplevet en nedgang til en fjerdedel af indtjeningen per medarbejder. Kombineret med corona-krisen har branchen lidt drøje økonomiske hug. Det viser en brancheanalyse fra revisionshuset Deloitte, der også peger på en entydig vej ud af den negative spiral: Digitalisering.

    – Du bliver nødt til at have en digital tilstedeværelse, så forbrugerne kan opleve dit brandunivers online, hvilket coronakrisen kun har sat streg under. Digitaliseringen af detailhandlen er en must win battle, og dem, der startede den proces for tre til fem år siden, har stået markant stærkere under pandemien. Ikke kun fordi den digitale tilgang sikrer kunder under nedlukningen, også fordi synergieffekten af fysiske butikker og online salg skaber tilstedeværelse og brandgenkendelse, siger Morten Gade Steinmetz, partner og brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.

    Investering og kundepleje skaber markedet

    De seneste års nedgang i modebranchen har vist, at foregangsvirksomheder som Mond of Copenhagen, der allerede for ti år siden lagde en klar strategi om at investere i digitale løsninger, ramte hovedet på sømmet.

    – Vi startede Mond med det udgangspunkt, at skræddersyede jakkesæt skal være let og tilgængeligt, uanset om du sidder i Hellerup eller Hong Kong. Siden har vores koncept vist sig at være relevant for langt flere, end vi havde håbet på. Vi er ikke ude over, at vores kunder skal forbi til en første opmåling, men efterfølgende sikrer vores tilgang til dataanalyse og individuelle profiler, at langt de fleste mænd, om det er forretningsfolk eller bryllupsgæster, kommer herfra med et jakkesæt, der passer til sidste sting, siger Michel Birch Jacobsen.

    Mond har med lokaler i København, Aarhus og Oslo og flere end 10.000 fittings til kunder over hele verden en stærk forståelse for både bryllupsgæster og businessfolk med behov for velsiddende herreekvipering. Det næste årti byder på et knivskarpt fokus på yderligere international ekspansion – og muligheden for på sigt at lancere en dametøjslinje.

    Kontakt:

    Michael Birch Jacobsen
    (Co)owner, Mond of Copenhagen
    (+45) 20 64 40 55
    michael@mond.dk

    Natalie Dindorp
    Chief Marketing Officer, Mond of Copenhagen
    (+45) 28 90 38 11
    natalie@mond.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/digitalt-skraedderhus-fejrer-jubilaeum-med-sorte-regnskabstal-og-ekspansion?releaseId=13627559

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **