PRM / Størst potentiale for at reducere indtaget af usunde sager hos “light-forbrugerne”

    Pressemeddelelse fra Aarhus Universitet Technical Sciences

    “Jeg spiser nu sødt, fordi jeg trænger til det”.

    Sådan sagde fru murermester Jessen i tv-serien Matador, og sådan har flertallet af danskere det også. Men det er ikke ensbetydende med, at de ikke kan påvirkes til at spise færre af de usunde sager. Det viser en ny undersøgelse fra MAPP Centret på Aarhus Universitet, der netop er udgivet som DCA-rapport.

    Rapporten tager udgangspunkt i en spørgeskemaundersøgelse udsendt til et repræsentativt udsnit af de danske fødevareforbrugere. Forskerne har spurgt til forbrugsvaner og -motiver inden for tre kategorier af fødevarer: søde og salte snacks, sodavand samt convenience, der i denne sammenhæng dækker over fastfood og færdigretter.

    På denne baggrund har det været muligt for forskerne at udpege tre typer af forbrugere: De sundhedsorienterede (19%), der foruden at orientere sig mod sundhed også lægger vægt på naturlighed. De følelsesorienterede (31,1%), der orienterer sig mod smag, ‘craver’ salte og søde fødevarer og bruger mad som belønning. Endelig er der de light-orienterede (49,9%), der som de følelsesorienterede ‘craver’ salte og søde fødevarer, men også interesserer sig for light-produkter.

    “Light-forbrugerne” er forandringsparate, trods trangen til snacks

    Særligt én af de tre forbrugertyper interesserer forskerne. Det fortæller videnskabelig assistent Rebecca Futtrup Gantriis fra MAPP Centret:

    – Godt halvdelen af danskerne tilhører light-segmentet, der er det yngste segment, domineret af forbrugere under 50 år. De holder meget af fedt- og sukkerreducerede fødevarer, men de har også trang til søde og salte sager. De interesserer sig mindre for fødevarernes ernæringsmæssige indhold end de sundhedsorienterede, men dog mere end de følelsesorienterede. De light-orienterede har et relativt hyppigt forbrug af de pågældende fødevarer, særligt af convenience og sodavand, men også af de søde snacks, men de bruger det angiveligt mindre som belønning, end de følelses-orienterede, siger hun og fortsætter:

    – Det, der er rigtig interessant ved de light-orienterede, det er, at de giver udtryk for at være forandringsparate. En stor del af light-forbrugerne har planer om at reducere deres forbrug og kan være mere tilbøjelige til yderligere at orientere sig mod kaloriereducerede alternativer til fødevarer i de undersøgte kategorier. Det er derfor en målgruppe, der kan være særligt relevant at beskæftige sig med, hvis man ønsker at udbrede mindre kalorietunge fødevarer.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/storst-potentiale-for-at-reducere-indtaget-af-usunde-sager-hos-light-forbrugerne?releaseId=13613837

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **