PRM / Derfor er det essentielt med en professionel hjemmeside i 2021

    Pressemeddelelse fra Moneybanker

    Flere og flere af de aktiviteter, der før i tiden krævede en fysisk handling, har været udsat for en digital transformation, der gør, at vi i dag bruger nettet mere end nogensinde. Udbuddet af aktiviteter, der kan foretages direkte via telefonen, vokser stødt – og udviklingen er kun lige begyndt.

    Den nye generation er digitalt indfødte, og de fleste af os har en telefon i lommen, hvorfra vi foretager indkøb, lejer film, plejer venskaber, hører musik og stort set alt andet, der før i tiden krævede en fysisk handling. Det betyder, at vi er vant til digitale produkter, og vi lader os ikke så nemt narre, når vi færdes på nettet.

    Den moderne forbruger er krævende

    Ovenstående er alt sammen med til at definere den moderne verden, vi lever i, hvor vi kan foretage stort set alt over nettet – og det stiller krav til virksomhederne, når det kommer til deres digitale tilstedeværelse. Som forbrugere kræver vi kvalitet, brugervenlighed og klar kommunikation, når vi bevæger os rundt i den digitale sfære.

    Derfor er det essentielt, at der arbejdes konkret og kontinuerligt med virksomhedens hjemmeside, hvis den skal lykkes med at indfri de målsætninger, der er. Det drejer sig ikke alene om den æstetiske fremtoning, men også om indhold, form og struktur.

    Brugervenligheden er et krav

    Det væsentligste er dog, at en moderne hjemmeside først og fremmest er brugervenlig. Den skal udarbejdes i et design, der er nemt at afkode, så den er nem at navigere på. Brugerne er utålmodige, og det er vigtigt, at brugerrejsen er intuitiv.

    Man skal i bund og grund kunne bevæge sig fra A til B, uden hjernen skal aktiveres, hvis brugeren skal fastholdes på siden. Det stiller krav til hjemmesidens struktur, men faktisk foregår størstedelen af brugerrejsen udenfor selve hjemmesiden.

    Brugerrejsen starter i søgemaskinerne

    De fleste, der besøger en hjemmeside, klikker sig ind på den via Google eller en anden søgemaskine. Det er ikke som før i tiden, hvor man kendte til de eksakte hjemmesider, der var relevante. I stedet fungerer Google som et stort register over alle hjemmesider, hvorfor brugerrejsen allerede starter her.

    Derfor er det ikke alene nok, at man arbejder med brugervenlighed på på hjemmesiden – den skal optimeres, så den er nem at finde på relevante søgninger, hvis man ønsker, at der kommer trafik til den. Det betyder altså, at hjemmesiden skal struktureres, så den har de bedste forudsætninger for at blive fundet i Google.

    Alle parametre tæller med i den samlede vurdering

    En hjemmeside i dag er således ikke blot en hjemmeside, som vi kendte den før i tiden – den er meget mere end det. Hjemmesiden er kun endestationen, hvor brugeren foretager den afgørende handling, der indfrier hjemmesidens primære formål.

    Målet kan være mange ting, og dette bør tænkes ind i alle aspekter af udviklingsfasen. Alt fra struktur, design, brugervenlighed og konverteringsoptimering til kommunikation, markedsføring og sidens tekniske fundament er essentielt for en moderne hjemmeside.

    Hvis det primære formål med hjemmesiden er, at potentielle kunder skal udføre en bestemt handling, skal dette tænkes ind i alle aspekter af hjemmesiden, og der skal kontinuerligt arbejdes hen mod målet. Er konverteringsraten eksempelvis ikke tilfredsstillende, er det væsentligt at siden konstant optimeres med henblik på at højne denne.

    Hjemmesiden er virksomhedernes primære salgskanal

    Langt de fleste virksomheder bruger deres hjemmeside som deres primære salgskanal, hvorfor det er essentielt, at den er udarbejdet professionelt, så den rent faktisk kan fungere, som den er tiltænkt.

    Webdesigner og markedsføringsekspert Nicolai Sørensen (Indehaver af designbureauet Nicolai Sørensen & Co.) udtaler “Hvis ikke en hjemmeside efterlader brugeren med et professionelt indtryk, er der stor sandsynlighed for, at det vil resultere i, at brugeren forlader denne igen til gengæld for en anden side, som rent faktisk indfrier forventningerne – og det kan ende med at blive en dyr fornøjelse.”

    En professionel hjemmeside er en investering

    Alle har i dag mulighed for at udarbejde en hjemmeside til ganske få penge, men det er ikke altid den bedste løsning. Hvis ikke ovenstående elementer er tænkt ind i alle aspekter af hjemmesiden, er der stor sandsynlighed for, at den ikke vil kunne fungere som en salgskanal, der er med til at styrke virksomhedens omsætning.

    Før i tiden var telefonbogen det primære værktøj, når forbrugeren skulle finde en servicevirksomhed. Denne funktion er i dag erstattet af søgemaskinerne, og her er konkurrencen stor.

    Konsekvensen af ikke at have en professionel hjemmeside er mærkbar – er den ikke udarbejdet professionelt, vil det give de konkurrenter, der rent faktisk har arbejdet systematisk med udvikling af en professionel hjemmeside, en klar fordel.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/derfor-er-det-essentielt-med-en-professionel-hjemmeside-i-2021?releaseId=13613043

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **