PRM / Årsregnskab 2020: Telia lander flere kunder og stabilt resultat i coronaår

    Pressemeddelelse fra Telia Danmark

    I fjerde kvartal af 2020 aktiverede Telia 10.000 nye sim-kort. Det bringer teleselskabets samlede kundebase op på 1.494.000 sim-kort fordelt på 1.381.000 mobilkunder og 113.000 IoT/M2M-løsninger.

    “2020 har budt på både kundetilgang og stigende kundetilfredshed. Det er en flot præstation i et mildest talt vanskeligt år, hvor coronasituationen har trykprøvet både vores mobilnetværk og vores medarbejdere. Trods hjemmearbejde og lukkede butikker har mine kolleger leveret en fantastisk indsats og på omstillet sig til en ny hverdag med benspænd fra diverse restriktioner. Eksempelvis har butikspersonalet trådt til på telefonerne i kundeservice, når de ikke har kunne rådgive kunderne i vores butikker på grund af nedlukningen. På den baggrund er jeg selvsagt yderst tilfreds med, at kunderne kvitterer med øget tilfredshed for vores service og leverancer”, siger Thomas Kjærsgaard, CEO i Telia Danmark.

    Stabilt resultat trods pres på toplinjen
    Samlet set leverer Telia et overskud (EBITDA) på 194 mio. danske kroner i Q4 2020. Resultatet for hele året er på 731 mio. danske kroner, hvilket er knap 2% mindre end i 2019.

    Service revenue for årets sidste kvartal beløber sig til 700 mio. danske kroner mod 746 mio. danske kroner i samme periode i 2019. For hele året ser Telia en reduktion i Service revenue på 6%. 

    “I et år uden fortilfælde, og med ændrede forudsætninger som følge af covid-19, er vores finansielle resultater tilfredsstillende. Vi kompenserer stort set for den indtjeningsnedgang, der naturligt følger af lukkede butikker og reduceret roamingaktivitet, gennem stærk omkostningsstyring og vores fortsatte effektiviseringer. Samtidig har vi arbejdet dedikeret med at digitalisere forretningen yderligere, og lancerede eksempelvis vores helt nye webshop i slutningen af 2020. Vi er således godt positioneret til at kæmpe videre i en virkelighed med – og forhåbentlig snart uden – coronarestriktioner”, slutter Thomas Kjærsgaard.

    NØGLETAL

    Q4 2019

    Q4 2020

    2019

    2020

    Service Revenue

    746 mio. dkk

    700 mio. dkk

    3.006 mio. dkk

    2.826 mio. dkk

    EBITDA

    207 mio. dkk

    194 mio. dkk

    745 mio. dkk

    731 mio. dkk

    Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede 2020-helårsresultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet: https://www.teliacompany.com/en/investors/

    Kontakt:

    Pressechef Mads Houe tlf.: 28 27 01 71 email: mads.houe@teliacompany.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/arsregnskab-2020-telia-lander-flere-kunder-og-stabilt-resultat-i-coronaar?releaseId=13610291

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **