Pressemeddelelse fra N1
Strøm er et gode, som vi tager for givet. Man tænker ikke over det, når strømmen fungerer – men når det en sjælden gang imellem mangler, mærker vi det for alvor. I et Corona-år har vi i høj grad mærket, hvor kritisk elnettet er for vores samfund. Derfor skal vi på Strømmen Dag fejre, at netselskaberne sikrer danskerne en leveringssikkerhed i verdensklasse.
Et stort samfundsansvar i en usikker periode
Hos Jyllands største netselskab N1 forsyner vi hver dag mere end 750.000 hjem og virksomheder med strøm. I 2020 har ansvaret for hjertet af dansk infrastruktur været endnu vigtigere end nogensinde.
“I de perioder, hvor Corona-situationen for alvor har spidset til, har vi først og fremmest skulle sikre stabil elforsyning, så sundhedsvæsnet til enhver tid kan fungere. Samtidig er det vigtigt, at alle virksomheder og de mange danskere, som nu arbejder og går i skole hjemmefra, er kørende, så vi kan holde hjulene i Danmark i gang,” fortæller Jan Østergaard Jensen, driftsdirektør i N1.
Dette er en opgave, som alle medarbejdere varetager med stor flid og alvor, men også stolthed, og som under Corona-krisen kun har vist sig at være endnu mere central.
Strøm i stikkontakten 99,997% af tiden
I Danmark er en gennemsnitlig elforbruger uden strøm i cirka 20 minutter i løbet af et år. Det i sig selv placerer Danmark i den klare elite inden for leveringsikkerhed, hvor vi – sammen med Schweiz – ligger som de allerhøjeste, når vi sammenligner os med de europæiske lande.
Derfor er vi i Netselskabet N1 meget tilfredse med, at vores 750.000 netkunder kun har været uden strøm i 14½ minutter i løbet af hele 2020. Dette svarer til, at vores kunder har haft strøm i stikkontakten i 99,997% af tiden.
“Vi kender betydningen af vores samfundsopgave og vi stiller derfor enormt høje krav til os selv – men vi tillader os også at være utroligt stolte, når vi med så stor pålidelighed sikrer danskerne, erhvervslivet og, mest kritisk i disse tider, sundhedsvæsnet rigtigt gode betingelser for at holde samfundet i gang. Dette viser, at vores arbejde på anlæggene i forsyningsområdet og i kontrolrummet bærer frugt.”, siger Jan Østergaard Jensen videre.
Står klar døgnet rundt
Skulle der ske en pludselig fejl på elnettet, er medarbejderne hos N1 også parate. 24 timer i døgnet hele året sidder der en driftsvagt klar i kontrolrummet i Esbjerg til at håndtere pludseligt opståede situationer, og der er teknikere på vagt geografisk spredt i hele forsyningsområdet klar til at kunne rykke ud og genetablere elforsyningen ved fejl på elnettet.
“Det er stor faglig ekspertise og erfaring samt en stærk holdånd mellem vores medarbejdere, der sikrer, at vi hurtigt kan få strømmen genetableret, når der sker en fejl.
Kunderne skal jo gerne tage strømmen for givet – så har vi klaret det godt,” afslutter Jan Østergaard Jensen.
Fakta:
- N1 forsyner hver dag mere end 750.000 hjem og virksomheder med strøm.
- N1 er Jyllands største netselskab og dækker et geografisk areal fra Jammerbugten i nord og ned til den dansk-tyske grænse i syd
- N1 er resultatet af en fusion mellem koncernerne SE og Enig, hvis elnetselskaber var kendt under navnene Evonet og N1.
- Ligesom mange andre ting, vi værdsætter, har strømmen sin egen mærkedag, nemlig d. 23. januar.
- Fra 2009-2018 har en gennemsnitlig elforbruger i Danmark været uden strøm i 20,1 minut i løbet af et år. Det svarer til at have strøm i kontakten 99,996 procent af tiden. 2020 har N1’s netkunder været uden strøm i 14½ minut, hvilket er væsentligt bedre end landsgennemsnittet.
Kontakt:
Jan Østergaard Jensen, driftsdirektør i N1, tlf.: 2176 8418
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/i-et-corona-ar-praeget-af-usikkerhed-er-stromforsyningen-mere-vigtig-end-nogensinde-for?releaseId=13609660
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **