PRM / Online B2C-satsning fik luftfilterproducent ud af krise med uventet overskud

    Pressemeddelelse fra Danfilter

    Da coronakrisen lukkede samfundet ned, var luftfilterproducenten Danfilter nødt til at reagere, da deres kunder i industrien blev hjemsendt og ikke længere bestilte service og filtre til ventilationssystemerne til deres tomme kontorer og lagre.

    – Som resten af den danske industri oplevede vi et kraftigt fald i omsætningen på vores B2B-markedet i marts og april. Før krisen var virksomheden fordelt ligeligt mellem B2B og B2C, men Covid-19 tvang os til at gentænke vores strategi og tilgang til markedet, forklarer CEO i Danfilter, Henrik Friis.

    Har investeret sig ud af krisen

    Det varme forår, den hjemmegående arbejdsstyrke og det store fokus på sikkerhed og tryghed medførte markant flere kunder på Danfilters webshop for private forbrugere, Filterhuset.dk.

    – Interessen for indeklimaet i hjemmet voksede enormt, da alle skulle arbejde hjemme. Og det stod hurtigt klart, at det var denne salgskanal, vi skulle bruge vores krudt på. For at kunne imødekomme efterspørgslen øgede vi leveringskapaciteten med 20 procent gennem seks ugentlige afsendelser i stedet for fem, siger Henrik Friis.

    Onlinesuccesen har desuden gjort det muligt for Danfilter at rykke på deres mål for 2021 og starte norske og svenske udgaver af Filterhuset op langt tidligere end beregnet.

    – Normalt ville vi have nedjusteret budgettet for 2020 under krisen, men i stedet valgte vi at investere massivt i at udvide vores markeder til Norge og Sverige. Takket være Filterhusets online succes i Danmark, har vi øget vores markedspotentiale fra 5,8 millioner danskere til 21,36 millioner i Norden. Det giver optimisme for fremtiden og fuld tillid til, at vi når vores vækstmål for 2020, som er på over 30 procent for vores online salg, siger Henrik Friis.

    Satsningen gav pote, og Danfilter gik ud af andet kvartal med en vækst på 33 procent, mens Filterhuset.dk udbyggede sin position som Danmarks førende webshop for luftfiltre til private.

    Krisen udfordrede de traditionelle arbejdsmønstre

    Udvidelserne i Norge og Sverige vil, ifølge Henrik Friis, med tiden betyde, at medarbejderstaben øges med op til 22 procent. Det er dog ikke kun antallet af ansatte i virksomhed, der har ændret sig under og efter coronakrisen, da man har eksperimenteret med nye arbejdsmønstre på fabrikken i Farum:

    – Da vores B2B-salg blev lagt ned, var vi nødt til at fordele vores arbejdstid anderledes og ændre vores arbejdsmønstre for at tilpasse os den nye situation. Vi har derfor løbende testet en mere fleksibel fordeling af arbejdstid og ressourcer for vores ansatte samt eksperimenteret med en tredages arbejdsuge og jobrotation i produktionen. Det har haft en positiv effekt og betydet gladere medarbejdere og højere produktivitet, siger Henrik Friis og tilføjer:

    – Vi overvejer også at ændre arbejdsugen, så vi får fire arbejdsdage af ni timer i produktionen i stedet. Alt i alt har det været sundt for os at blive tvunget til at tænke ud af boksen og bryde vanerne.

    Kontakt:

    Henrik Friis
    CEO, Danfilter
    (+45) 30 21 22 80
    hf@danfilter.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/online-b2c-satsning-fik-luftfilterproducent-ud-af-krise-med-uventet-overskud?releaseId=13600054

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **