PRM / Ny online platform og app vil åbne op for den svære samtale og gøre det lettere for de efterladte.

    Pressemeddelelse fra Adjø

    Alle skal herfra en dag. Spørgsmålet er hvordan?

    Adjø er navnet på den nye online platform og app, der skal medvirke til, at det sidste farvel bliver et godt farvel og samtidig skabe ro i sindet hos de pårørende.

    Platformen er udviklet af Jesper Milvertz, Robert Karlsson og Kasper Holst Wochner, og ideen opstod da Jespers morfar døde for et par år siden og skulle begraves.

    “Pludselig stod vi på Solrød Strand og spredte hans aske, men var det virkelig hans ønske? Begravelsen affødte et væld af tænkte scenarier, som jeg forestillede mig kunne opstå, når man som pårørende ikke har adgang til den afdødes sidste vilje. Det blev kort sagt begyndelsen til ADJØ.dk, hvor et særligt fokusområde, lige fra første ideudkast, har været at sikre, at brugerens ønsker til sit sidste farvel nemt skal kunne deles med de pårørende, inden det hele er for sent.”, fortæller Jesper.

    MIT FARVEL. MIT LIV. MINE KÆRE. MIN ARV

    Platformen tager brugeren igennem 4 kategorier med i alt 40-50 spørgsmål, som dækker de fleste aspekter af den sidste vilje: MIT FARVEL, som handler om: ceremonien, blomster, sange og gravøl. MIT LIV, som handler om din bolig, finansielle & erhvervsmæssige forhold og kæledyr. MINE KÆRE, hvorfra du deler dine ønsker med dine pårørende og MIN ARV, hvor du kan tilføje arvestykker, få styr på din digitale arv og hjælp til testamente.

    Del dine ønsker med få klik.

    Spørgsmålene i platformen kan besvares og redigeres løbende, når tiden og inspirationen er dertil. Via platformens delefunktion, kan ønskerne sendes til de nærmeste i familien (børn, ægtefæller m.fl.), så de altid har adgang til familiemedlemmets sidste ønsker, hvis det uundgåelige skulle ske.

    Adressér den svære samtale.

    En undersøgelse* udarbejdet for Ældre Sagen fra 2018 viser, at godt halvdelen af os sjældent eller aldrig taler om, at vi en dag skal dø, til trods for at døden ofte er i vores tanker. Faktisk tænker 71% af danskerne “en gang imellem”, “ofte” eller “meget ofte” på, at de selv skal dø en dag, viser samme undersøgelse.

    “Vi er klar over, at det er et svært emne at tale om og ofte meget tabubelagt. Men vi tror, at den digitale tilgang netop kan skabe det uformelle rum, der skal til for at motivere danskerne til at forholde sig til deres død og måske endda få taget snakken med deres nærmeste. Som tallene viser, tænker vi jo næsten alle på døden indimellem, men får bare sjældent nedfældet vores ønsker eller fortalt dem videre,” udtaler Jesper.

    Den digitale arv.

    Der er indlagt guidelines i platformen til, hvordan man sørger for, at konti på de sociale medier lukkes ned og ikke står hen i det uendelige. “Det vil være en lettelse fra mange pårørende, at den afdødes eftermæle er sikret, også på de digitale platforme,” siger Jesper.

    “Det er vigtigt at understrege, at Adjø ikke er juridisk bindende og at den ikke erstatter et testamente. Den nye platform skal primært betragtes som et supplement til testamentet og en rettesnor for de efterladte,” påpeger Jesper.

    Udviklingen af platformen er finansieret ved investorkapital og er gratis at bruge. Med tiden ønsker de 3 stiftere en forretningsmodel, der er bygget op om sponsorer, f.eks. advokater, bedemænd og blomsterbutikker, som brugeren kan vælge ud fra særlige kriterier, f.eks. lokalitet. Platformen har i øjeblikket ca. 300 brugere og er tilgængelig på iOS, Android og web (https://www.adjo.dk.).

    Supplerende materiale:

    Platformen og appen kan downloades gratis på iOS, Android og fra web: (https://www.adjo.dk).

    For yderligere information og interesse, kontakt venligst:

    Pernille Frie, presseansvarlig

    Tel: +45 20839181

    pkf@lifeapps.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-online-platform-og-app-vil-abne-op-for-den-svaere-samtale-og-gore-det-lettere-for-de-efterladte?releaseId=13598866

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **