Pressemeddelelse fra Deloitte
København, 4. august 2015
Mens forbrugerne svinger dankortet som aldrig før, har beklædningsbranchen fortsat svært ved at tjene penge. Det viser Deloittes analyse af regnskabstal fra i alt 575 modevirksomheder, der sælger tøj og sko via fysiske butikker, webshops og postordre.
“I 2014 var efterspørgslen efter sko og tøj stort set den samme som året før. Det viser, at danskerne stadig holder fast i de indkøbsvaner, de lærte sig under finanskrisen, hvor tøjbudgettet var noget af det første, der røg. I dag kører fire ud af ti tøj- og skobutikker med underskud, og det har de faktisk gjort de seneste tre år,” siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.
Heller ikke i år ventes væksten at vende tilbage.
“Selv om privatforbruget generelt er stigende i Danmark, oplever vi, at efterspørgslen efter beklædningsgenstande halter langt bagud. Faktisk ventes danskernes lyst til at købe tøj og sko at falde yderligere over de næste par år. Først i 2017 ser det ud til, at tøjbutikkerne vil få del i væksten i privatforbruget, mens skoforretningerne sandsynligvis må vente på kunderne helt indtil 2018,” siger Morten Steinmetz.
Butiksindehaverne behøver dog ikke sidde og vente på kunderne, for en stor del af handlen flytter over på internettet, hvor der stadig er muligheder for at tjene penge, hvis man foretager de rette investeringer.
“En femtedel af danskernes samlede forbrug foregår nu i netbutikker, og her er tøj, sko og smykker nogle af de mest populære varer. Der er dog stadig en del at gøre for mange butikker. Webshoppen skal fungere på alle digitale enheder, dvs. smartphones, tablets og pc’er. Det skal ikke tage mere end et par klik at købe varen, og netbutikkens kundeservice skal være åben alle ugens dage. Ellers hopper kunden hurtigt videre til en anden hjemmeside,” siger Morten Steinmetz.
Ifølge Deloittes analyse er hver fjerde tøj- og skoforretning i dag i fare for at gå konkurs.
Om Modeanalysen 2015:
Deloittes Modeanalyse 2015 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder, børnetøjsfirmaer samt smykke- og urproducenter.
Link:
DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København
Morten Steinmetz
Tøj- og skobutikker med hhv. overskud og underskud
Efterspørgsel efter sko og tøj
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Læs hele pressemeddelelsen på Ritzau Info her:
https://www.ritzauinfo.dk/release?releaseId=4236636
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **












