Dansk Supermarked: Danmark langt foran Frankrig i kamp mod madspild

    Pressemeddelelse fra Dansk Supermarked

    I Danmark har supermarkeder og discountbutikker nemlig for længst taget mange flere skridt for at bekæmpe madspild, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked:

    – Vi har i en årrække arbejdet meget målrettet på at nedbringe madspild i vores butikker i Danmark. Det er ikke alene nødvendigt for at udnytte jordens ressourcer mest forsvarligt. Helt grundlæggende er det bare god forretning.

    Der er i Danmark skabt nogle rammer for virksomheder og supermarkeder, som er indrettet netop til at begrænse madspild. Virksomheder og supermarkeder betaler for at komme af med affald, og derfor kan man som virksomhed spare penge, hvis man gør noget for at undgå madspild og har en ordentlig affaldsbehandling.

    Dansk Supermarked samarbejder med blandt andre Folkekirkens Nødhjælp om at etablere WeFood, Danmarks første butik, der udelukkende sælger overskudsmad. Flere steder på Sjælland og i Jylland er Dansk Supermarked også gået sammen med fødevareBanken om at distribuere overskydende madvarer til væresteder og andre institutioner, der tager sig af socialt udsatte.

    – Som den største detailhandelsvirksomhed i Danmark er det klart, at vi føler en forpligtelse til at gøre noget ekstra i kampen mod madspild. Det forventer vores kunder af os, og derfor har indsatsen mod madspild været højt prioriteret i Danmark i mange år, siger Helene Regnell.

    FAKTA Eksempler på Dansk Supermarkeds indsats i kampen mod madspild: – I Dansk Supermarkeds butikker sænkes prisen på varerne, når de nærmer sig sidste salgsdato. I flere butikker samles varerne på ét sted, så de er nemme at finde for kunder, der går specifikt efter nedsatte varer. – Med midler fra Den Grønne Omstillingsfond har føtex iværksat et to-årigt projekt, som skal nedbringe madspild fra producent til forbruger. Målet med projektet er at identificere de største kilder til madspild og levere konkrete løsninger, som målbart skal mindske madspild. Projektet er et samarbejde mellem føtex, Arla og AP Grønt, men alle interessenter tages med på råd; repræsentanter fra erhvervsorganisationer, detailhandlen, producenter og forbrugerorganisationer og eksperter mødes i workshops og diskuterer løsninger på nogle af de identificerede barrierer. – Når det indimellem ikke er muligt at sælge en vare eller give den væk eller på anden måde genanvende den som fødevare, så ryger affaldet alligevel ikke bare ud. Nett

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **