Pressemeddelelse fra Etisk Handel Danmark
Tæt samarbejde og tydelige krav til leverandøren er vigtig
Sinatur blev sidste år belønnet for deres systematiske arbejde med leverandører. De har formået at udarbejde et leverandørkodeks, der tydeliggør de mål og forpligtelser, som Sinatur stiller til sine leverandører. For at få kodekset ud at leve, har Sinatur holdt løbende workshops, så de leverandører, der måske ikke selv har midlerne til at styrke deres bæredygtighedsprofil alene, får hjælp og støtte fra Sinatur.
Siden overrækkelsen har Sinatur valgt at skærpe deres krav til leverandørerne yderligere; “Vi har lært, at det er vigtigt at være tydelig omkring, hvornår kravene skal være indfriet. Og så skal vi løbende se fremdrift. Vi vil jo gerne vælge de bedste, men vi skal samtidig give alle en chance og være loyale. Vi er godt med på, at nogen allerede er godt i gang med ansvarlig virksomhedspraksis i værdikæden, mens andre måske først lige er begyndt. Det vigtigste er, at vi kan se en vilje og motivation til at tage skridtet videre,” siger Claus Nielsen, direktør i Sinatur Hotel & Konference.
På trods af skærpede krav til ansvarlighed i værdikæden, har Sinatur, siden overrækkelsen af prisen, oplevet en stigende interesse fra leverandører; “Vi har fået en lang række opkald fra leverandører, som har opdaget os efter prisoverrækkelsen. De vil gerne vise os, hvad de kan inden for bæredygtighed – og at der netop findes andre parametre end pris. Det har været meget positivt, også selvom det har været ærgerligt at måtte takke nej til flere af dem pga. for mange tilbud, men det er jo et luksusproblem,” siger Claus Nielsen.
Bæredygtighed er ingen dans på roser
Ud over et godt leverandørkodeks, er Sinatur medlem af Etisk Handel Danmark og én af nordens første B-Corp certificerede hotelkæde. Det, at have den bæredygtige førertrøje på, er de stolte af. Men man skal være klar på, at det koster på flere parametre. Ifølge Claus Nielsen bliver det tit fremstillet, at arbejdet med bæredygtighed er en dans på roser, men det er meget ressourcekrævende. “Bæredygtighed er knapper, som er meget svære at dreje på, især i leverandørkæden. På klima kan vi for eksempel se, at skal vi ændre noget, så det batter, så er det vigtigt, at vi kigger ud over el, vand og varme. Det er jo kun 10 procent af vores udslip. Vi er nødt til at kigge udover det og længere ned i værdikæden, hvor du virkelig kan gøre en forskel.
Det kan for de fleste små og mellemstore virksomheder være uoverskueligt at gå i gang med ansvarlig virksomhedspraksis, men ifølge Claus Nielsen er det vigtigt at have for øje, at man som virksomhed skal starte med de mest ømme tæer; “Find ud af hvor I kan skabe den størst impact. Hvor er jeres største udslip eller størst risiko for at fejle. Få derefter peget jeres ressourcer og økonomi derhen, hvor det kan gøre den største forskel,” slutter Claus Nielsen.
Frist den 1. november 2023
Du kan stadig nå at sende en indstilling til prisen Verdens Bedste Indkøber 2023. Det kan både være virksomheder eller organisationer – eller din egen organisation. Læs mere om prisen og kriterierne på:
– fristen er 1. november.Fakta:
- er initiativtager til Verdens Bedste Indkøber prisen, som i 2019 blev stiftet sammen med IKA – foreningen af offentlige indkøbere og Forum for Bæredygtige Indkøb for at sætte mere fokus på ansvarlige og bæredygtige indkøb.
- Siden indstiftelsen i 2019 har en partnerkreds bestående af Etisk Handel Danmark, IKA, Miljøstyrelsen, Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb stået bag prisen, som er blevet uddelt på årskonferencen for Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb.
- Mere bæredygtige indkøb handler om at vælge produkter og tjenesteydelser, der tager hensyn til både miljømæssige og sociale forhold – både i Danmark og i de lande, hvor de indkøbte produkter produceres. For eksempel gennem krav til arbejdsmiljø, arbejdstagerrettigheder, produktionsmetoder og indhold af skadelige kemikalier.
- Alene den offentlige sektor køber ind for ca. 410 mia. kroner om året – bare i Danmark.
Kontakt:
Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **