Pressemeddelelse fra Dagrofa ApS
Tilbage i marts 2023 implementerede Dagrofa Foodservice et digitalt værktøj fra den svenske tech-virksomhed Whywaste i deres 30 Cash&Carry-butikker, som sælger fødevarer til f.eks. restauranter, cafeer og kiosker.
Værktøjet skulle først og fremmest hjælpe med at nedbringe mængden af madspild. Efter seks måneder viser en opgørelse, at Dagrofa Foodservice har reduceret virksomhedens madspild i butikkerne med godt 112 tons sammenlignet med samme periode sidste år.
Det digitale værktøj fra Whywaste hjælper i praksis medarbejderne i Dagrofa Foodservices butikker med at få et endnu bedre overblik over de varer, som er ved at gå over sidste anvendelsesdato. Konkret oplyser værktøjet, hvornår hver enkelt butik skal intensivere salget af de varer, hvor holdbarheden på det specifikke produkt udløber.
“Vi er meget bevidste om, at madspild er en stor klimasynder, og derfor er vi glade for, at Whywaste giver vores medarbejdere endnu flere muligheder for at mindske vores madspild og dermed CO2-udledning. Desuden bidrager Whywaste-indsatsen til at reducere vores økonomiske omkostninger, da det ikke er nogen hemmelighed, at det koster penge, når holdbarheden på en vare udløber,” siger Kenneth Linde, projektchef i Dagrofa Foodservice.
Han fortsætter:
“Resultaterne efter seks måneder er intet mindre end imponerende. Vi havde ikke turde drømme om at opnå de resultater på den korte tid, og det er vi naturligvis meget stolte af.”
Butikschef i Randers: Vi har fået en nemmere hverdag og mere tid til kunderne
Resultaterne er ikke kommet af sig selv, da det har krævet, at de flere hundrede medarbejdere i Cash & Carry-butikkerne er blevet oplært i at bruge datokontrolsystemet fra Whywaste.
Jesper Andersen, butikschef i Cash & Carry-butikken i Randers, er en af de personer, der har været involveret og fra hans synspunkt er der mange fordele ved at bruge værktøjet i hverdagen:
“Alle medarbejdere i vores butik i Randers har været vilde med at bruge Whywaste, hvor alle processer er blevet lettere og hurtigere. Vi brugte til en start lidt tid på at registrere vores varer i systemet, og dernæst er det blevet en fast rutine i vores hverdag at anvende værktøjet. Vores medarbejdere sparer en masse tid ved at bruge Whywaste, og det giver os mere tid på hånden til at tale med kunderne.”
I løbet af de første seks måneder med Whywaste-værktøjet har butikken i Randers formået at reducere mængden af madspild med mere end 19 tons i forhold til samme periode sidste år.
Hos Whywaste er de også imponerede over Dagrofa Foodservices resultater i kampen mod madspild, og tech-virksomheden roser samarbejdet:
“Lige fra starten af projektet fik vi en utrolig positiv respons fra Dagrofa Foodservice. Deres engagement i at mindske madspild har været helt fantastisk, hvilket vi kan se i deres resultater. Vi er stolte over at være en del af samarbejdet,” fortæller Linda Grådal, der er Head of Global Expansion i Whywaste.
Udover værktøjet fra Whywaste har Dagrofa Foodservice også en række andre initiativer for at reducere madspild – f.eks. bliver der flere gange om ugen leveret overskudsvarer fra virksomhedens terminal i Ishøj til organisationen JunkFood, som laver gratis måltider til hjemløse i København.
Dagrofa Foodservice er en del af Dagrofa-koncernen, som har den overordnede målsætning ift. klima og bæredygtighed, at koncernens samlede mængde af madspild skal være reduceret med 50% inden 2023.
Fakta om Dagrofa Foodservice:
- Dagrofa Foodservice er en ledende totalleverandør til foodservicesektoren i Danmark og en del af Dagrofa-koncernen.
- Vi er markedsleder inden for kantiner og hoteller, og vi leverer til mange forskellige kundesegmenter – fra den lokale café til Michelin-restauranter.
- Vi har 30 Cash&Carry-butikker over hele landet og specialisterne Grambogård, HKI Ost og Grøn Fokus.
- Læs mere på
Fakta om Whywaste:
- Whywaste er en svensk tech-virksomhed, der siden 2016 har tilbudt softwareløsninger med fokus på reduktion af madspild i primært detail – og engrosvirksomheder. Siden 2019 har de samarbejdet med Dagrofa-koncernen.
- I dag samarbejder de med butikker i mere end 20 forskellige lande i 40 forskellige detailkæder.
- Virksomhedens mest anvendte softwareløsning er i dag et digitalt datokontrolsystem, der alarmerer om varer tæt på udløb. I porteføljen findes desuden løsninger til optimal prissætning, markedsføring af datovarer, hjælp til donation, statistikværktøjer og meget andet.
Kontakt:
Kommunikationschef Lars Hall Bæk Farsøe tlf.: 42332811 email: lar@dgfs.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **