Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet
Hvor mange kilometer cykler vi her til lands? Går det stadig ned ad bakke med at få børn til at tage den tohjulede i skole? Og hvor meget cykelsti er der pr. indbygger i Silkeborg Kommune?
Disse og en lang række andre cykelrelaterede spørgsmål kan du nu få svar på i Det Nationale Cykelregnskab. Det er navnet på et nyt digitalt værktøj, der samler alle tilgængelige data om danskernes cykelvaner på tværs af forskellige temaer og datakilder på én hjemmeside.
– Det Nationale Cykelregnskab kommer til at danne et godt udgangspunkt for dialogen om kommende investeringer i cykelinfrastruktur. Der sættes løbende gang i cykelprojekter både fra statens og kommunernes side, og med cykelregnskabet kan der sættes ind meget præcist der, hvor der er potentiale for forbedringer. Der er afsat tre milliarder kroner til cykelprojekter i infrastrukturplanen, og de penge skal omsættes til så mange kilometer på cyklerne som muligt. Her kan viden fra cykelregnskabet forhåbentlig gøre en forskel, siger transportminister Thomas Danielsen.
Cykelregnskabet har premiere i dag og bliver stillet gratis til rådighed for alle danskere med interesse i at følge udviklingen inden for cykling. Bag projektet står Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme, som hører under Vejdirektoratet.
– Vi er superglade for, at cykelregnskabet nu er klar, og vi glæder os meget til at høre, hvad danskerne synes om det. Tanken er jo at lave denne her vidensportal, hvor alle med lyst og interesse for at vide mere om cykling i Danmark kan gå ind og finde lige den viden, som de står og søger. Det kan forhåbentlig være med til at øge vidensgrundlaget og starte nye samtaler og diskussioner om cykling og på den lange bane måske endda få endnu flere til at hoppe på sadlen, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Masser af visualiseringer og grafer
Når du har klikket dig ind på hjemmesiden, vil du som det første blive mødt af ni forskellige cykelrelaterede temaer. Disse spænder lige fra fakta om antallet og længden af cykelture i Danmark til de seneste opgørelser om ulykker og cykeltyveri.
Herefter kan du filtrere data på årstal, regioner og kommuner – og andre demografiske variable, hvor de er tilgængelige. Det kan for eksempel være alder, hvilket er nyttigt for politiske beslutningstagere og organisationer, der arbejder med at få flere børn og unge til at cykle.
– Når vi stiller et vidensredskab som dette til rådighed, så er det ikke, fordi vi er ude på at servere alle analyserne for folk og fortælle, hvordan verden ser ud. Vi formidler og visualiserer bare den viden, der er, og så må man selv tage den derfra. Alt bliver lagt på bordet, og det digitale værktøj gør det nemt at lave sammenligninger på tværs af aldersgrupper, regioner og kommuner. Vi håber, at cykelregnskabet vil blive brugt af fagfolk, men også af journalister og studerende, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Det Nationale Cykelregnskab er primært bygget op omkring eksisterende viden, men også tal og statistik, som ikke tidligere har været tilgængelig for offentligheden. Blandt de mange kilder er Danmarks Statistik, Transportvaneundersøgelsen, Den Nationale Cyklistundersøgelse, Vejdirektoratets ulykkesstatistik og opgørelser fra Danske Cykelhandlere og DSB. Datakilderne vil blive opdateret hvert år.
Vidste du at…
Her er fem eksempler på fakta, som du kan finde på den nye hjemmeside:
- Der er nu batteri og motor på mere end hver fjerde solgte cykel. I 2012 tegnede elcykler sig for 1,88 procent af det samlede salg af cykler i Danmark.
- Cyklen anvendes som transportmiddel på 15 procent af alle ture.
- Danskerne kører i gennemsnit 3,2 km. pr. cykeltur.
- Fra 2014 til 2022 faldt 6-17-årige børns cykelture fra 33 til 22,5 procent.
- 69 procent af danskerne er tilfredse med omfanget af cykelstier i deres kommune.
Kontakt:
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen tlf.: 22 38 32 22 email: mast@vd.dk
Transportministeriets pressetelefon tlf.: 33 11 00 14
Vejdirektoratets pressetelefon tlf.: 51 83 33 93
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **