Pressemeddelelse fra Folkekirkens Nødhjælp
18 erhvervsledere fra verdens største retailvirksomheder har besøgt Folkekirkens Nødhjælps Wefood-butik på Nørrebro. Her har de opleveteet succesrigt eksempel på, hvordan civilsamfundet og virksomheder i tæt samarbejde går til kamp mod det massive problem med madspild.
Wefood-butikkerne sælger overskudvarer til en god pris. Det kan være varer med beskadiget emballage, forkert mærkning, overskredet dato for holdbarhed og sæsonvarer. Det kan være nogle af årsagerne til, at varerne ikke kan sælges i gængse supermarkeder. Butikkernes overskud går direkte til Folkekirkens Nødhjælps projekter i verdens fattigste lande.
Det er denne model, der vækker international opmærksomhed. Retailgiganter som amerikanske Walmart og britiske Tesco er netop interesserede i at forstå, hvordan butikkerne fungerer, og hvilken rolle private virksomheders spiller i Wefood-konceptet.
“Folkekirkens Nødhjælp deler glædeligt ud af de erfaringer, der har gjort Wefood til en enorm succes i Danmark. Wefood lykkes på grund af vores engagerede frivillige, vores leverandører og gode samarbejdspartnere. Hver femte indkøbskurv, vi fylder i et dansk supermarked, ender i skraldespanden, mens 1 ud af 10 mennesker i verden ikke får nok at spise. Når vi inspirerer virksomheder som Walmart og Tesco med vores Wefood-butikker, så er vi enormt glade,” siger Jan-Martin Mikkelsen, der er ansvarlig for Wefood-butikkerne i Folkekirkens Nødhjælp.
I 2016 slog den første Wefood-butik dørene op og siden er der kommet flere til. I dag er der seks butikker, der sælger overskudsvarer til en god pris til danskerne.
Erika Rodriguez, der er general manager for The Consumer Goods Forum i Latinamerika, er inspireret af Folkekirkens Nødhjælps model, eftersom problematikken omkring madspild er global:
“I Latinamerika gør vi, hvad vi kan for at mindske madspild. Men sådan et besøg som det her åbner vores øjne for nye muligheder i kampen mod madspild,” siger Erika Rodriguez.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **