Pressemeddelelse fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond
Der er store vækstpotentialer i e-handlen i de kommende år. Det er baggrunden for, at Holstebro-virksomheden Creative Force sammen med Danmarks Eksport- og Investeringsfond, EIFO, og amerikanske Hearst Ventures har rejst 60 mio. kr. i en netop overstået Serie A-finansieringsrunde.
Sammenlagt bringer runden Creative Forces finansiering op på i alt 125 mio. kr., der skal bruges til at opskalere virksomhedens danske hovedkontor og nye amerikanske kontor i Boston, men ikke mindst til at integrere kunstig intelligens i virksomhedens end-to-end workflow-platform til udarbejdelse af content til webshops.
Dermed vil e-handelsvirksomheders muligheder for nemt at udvikle og fremstille kreativt kvalitetsindhold til deres webshops blive styrket – og blive lettere og mere rentabel.
“I de kommende år vil e-handlen fortsætte væksten og virksomheder skal i samme takt producere stadig større mængder indhold for at tiltrække kunder, øge salget og forblive konkurrencedygtige. Vores ambition er at hjælpe e-handelsvirksomheder med at effektivisere, hjemtage og øge produktionen af det kreative indhold,” fortæller Thomas Kragelund, administrerende direktør og medstifter af Creative Force.
Siden launch i 2019 har Creative Force stille og roligt udviklet deres platform og teknologi sammen med brands som Bestseller, Columbia Sportswear, boohoo, OTTO, ALDO, og PVH.
Over det sidste år har platformen håndteret mere end 10 mio. kreative produktioner.
Kunstig intelligens vil øge contentproduktionen markant
Ifølge Thomas Kragelund vil kunstig intelligens kunne øge produktionen af indhold markant:
“Investeringerne fra Hearst Ventures og EIFO vil give os mulighed for at skalere og helhedsorienteret løse udfordringen med at producere indhold i billeder, video og tekst, som bruges i kundernes markedsføring og salg. Med kunstig intelligens i vores platform vil vores kunder få mulighed for at øge deres kreative produktion med en faktor ti,” siger Thomas Kragelund.
Hidtil har de store brands ofte måtte lægge produktionen af deres content ude af huset. Med integrationen af den kunstige intelligens ser Thomas Kragelund, at de i langt højere grad vil kunne hjemtage produktionen.
Creative Force i unik position til at udnytte kunstig intelligens
Netop Creative Force står i en stærk position til at udnytte kunstig intelligens i deres platform:
“Creative Force er de eneste, der har en platform, der styrer hele arbejdsgangen for produktion af e-handelsindhold fra start til slut. Det giver os en unik mulighed for at udnytte kunstig intelligens til at drive innovation på alle stadier i den kreative produktion, fra planlægning til levering af den endelige fil,” siger Thomas Kragelund.
“AI vil ændre måden man arbejder med indhold på”
Hearst Ventures, der er den globale venture-arm I den amerikanske medievirksomhed Hearst Corporation, ser store potentialer i virksomheden:
“Creative Force er klar til fuldstændigt at ændre måden, man arbejder på, når det gælder kreativt indhold på e-handelsplatforme. Virksomhedens ambition om at integrere kunstig intelligens, der med respekt for IP-rettigheder, kan bidrage til hele den kreative proces, gør det muligt for kundernes kreative teams reelt selv at stå for deres kampagner. Det er meget spændende. Med Creative Force kigger vi ind i en fremtid, hvor både brands og forhandlere kan øge salget og forbedre kundeoplevelsen i en stadig mere digital verden,” siger Megumi Ikeda, administrerende direktør hos Hearst Ventures.
EIFO vil se flere modne Tech-virksomheder fra hele landet
Hos EIFO er Jacob Bratting Pedersen, der er chef for direkte investeringer i bl.a. Tech-virksomheder, også begejstret for de potentialer, der ligger i Creative Force og deres platform.
“Markedet for kreative e-handelsløsninger, som den platform Creative Force er ved at udvikle sig til, er stor. Alene på den baggrund er det svært at overse potentialet,” konstaterer han.
Men investeringen i Creative Force også er interessant, fordi virksomheden ikke passer ind i det typiske billede af danske Tech-virksomheder, som EIFO ser:
“Vi vil i EIFO i højere grad kigge på modne Tech-virksomheder med stort vækstpotentiale og her passer Creative Force godt ind. I og med at virksomheden er etableret og drevet af en gruppe stærke serie-iværksættere, som vi kender fra tidligere sammenhænge, så tror vi på business casen, som samtidig også demonstrerer, at der ikke kun findes stærke Tech-virksomheder, der kan blive til noget stort i København, Aarhus og Odense. De findes i hele landet,” siger Jacob Bratting Pedersen og refererer til, at virksomheden er meget bevidste om, hvor de er på vej hen, men at det hele sker med udgangspunkt i Holstebro.
“Vi har mange dygtige Tech-virksomheder, som vi gerne vil have bliver til internationale succeser, men de må gerne blive det i Danmark – og gerne i både Nordjylland, på Falster og Bornholm. Det vil vi gerne hjælpe dem med,” siger Jacob Bratting Pedersen, Head of Direct Investment, Tech & Industry i EIFO.
Om Creative Force
Creative Force er den førende end-to-end workflow platform til indholdsproduktion til e-handel. Den Cloud-baserede platform guider og hjælper kundernes markedsføringsteams gennem alle trin af indholdsproduktionen – og leverer hurtigt højkvalitetsbilleder, video og tekst til digitale salg- og markedsføringskampagner på deres webshops.
Platformen hjælper også med at undgå fejl og manuel dataindtastning, ligesom kommunikation og samarbejde i alle arbejdsprocesser forbedres. Det giver en effektivitetsgevinst på mindst 30 pct.
Creative Force-platformen integrerer nemt med de mest populære kreative softwareprodukter, som Capture One, Adobe Creative Cloud og Adobe Workfront.
Creative Force er etableret I Holstebro i 2019 og har kontorer i Boston, USA og Hanoi, Vietnam. Læs mere på
Om Hearst Ventures
Hearst Ventures er den globale venture capital division af Hearst Coorporation, der er en af USA’s største globale informations-, service- og medievirksomheder. Hearst Ventures er en af de mest aktive og succesfulde venturefonde med investeringer for mere end en milliard US-dollars. Læs mere på
.Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **