PRM / BESTSELLER: Tilfredse efter år med ændret marked

    Pressemeddelelse fra Bestseller A/S

    Da BESTSELLER i 2022 kunne glæde sig over sit bedste, samlede resultat i modevirksomhedens historie, var det samtidig med forventning om sværere betingelser og udfordringer i regnskabsåret, der fulgte. Den forudsigelse viser sig nu at holde stik.

    I det nye regnskab for finansåret 22/23 har BESTSELLER formået at løfte sin omsætning med fem procent, men det samlede resultat vidner om, at året var præget af et ændret og anderledes marked:

    – Det blev som forventet et år, som krævede meget af alle kolleger, og samtlige fortjener en stor tak for indsatsen. Alles ihærdighed har gjort det muligt at skabe et resultat, vi på en række områder kan være tilfredse med. Vi er langt fra immune i turbulente tider, men jeg er glad for, at vi har formået at balancere de stigende omkostninger, vi er blevet mødt af, og at vi har kunnet tilbyde vores samarbejdspartnere og kunder de muligheder, vi har. Vi har valgt at absorbere en ikke ubetydelig andel af omkostningerne, og det bærer årets samlede resultat præg af, siger Anders Holch Povlsen, administrerende direktør i BESTSELLER.

    BESTSELLERs omsætning steg i perioden august 2022 til juli 2023 med fem procent, mens resultatet før skat blev 4,9 mia. kr. Det er knap 19 procent lavere end sidste år.

    Mens de fysiske butikker, både BESTSELLERs egne knap 2100 og de mange samarbejdspartneres, var bidragende til det samlede resultat og viste flotte takter, oplevede det samlede onlinesalg for første gang en tilbagegang.

    Fortsætter investeringer

    BESTSELLER har gennem flere år foretaget store investeringer. Dels i en bred vifte af forretningsstrategiske tiltag, digitalisering og faciliteter, men også i stort omfang i forretningsmodeller, materialer og teknologier, som skal bidrage til den nødvendige omstilling af modeindustrien.  

    Det vil BESTSELLER fastholde og fortsætte med i indeværende samt de kommende år. Bl.a. tager modevirksomheden i det igangværende regnskabsår det første spadestik til et nyt, højautomatiseret distributionscenter i Holland. Ligesom en række af virksomhedens brands vil ekspandere deres butiksnet. 

    – I BESTSELLER skal vi vedblive og evne at omstille os til det, vi møder, og den fremtid, der kommer. Vi har i de seneste år set markante forandringer, og vi forventer også, at markedet fortsat vil bære præg af en vis uro. Vi vil gøre vores bedste for at imødegå det, og vi vil investere, så vi står rustet hertil. Og så vi formår at være veldrevne, ydmyge samt har de muligheder og den teknologi, vi har brug for, for fortsat at kunne udvikle os og indfri de ambitioner, vi har, uddyber Anders Holch Povlsen.  

    Samtidig vil BESTSELLER fortsat investere i bæredygtighedsinitiativer. Siden 2018 har BESTSELLER skåret 82 procent af sin direkte CO2-udledning blandt andet ved at etablere en solcellepark via sit moderselskab og indgået aftaler om mere CO2-neutral fragt med flere af sine logistikpartnere. Ligeledes har virksomheden investeret mere end 150 millioner kroner i den allertidligste fase hos innovatører, der udvikler fremtidens materialer.

    – I BESTSELLER mener vi, at en global omstilling er helt afgørende. Vi er samtidig bevidste om, at vi har et ansvar og en finansiel position, som gør det muligt at yde væsentlige bidrag. Selvom vi har taget flere rigtige skridt, har industrien fortsat lang vej igen, og vi kan se, at det bliver krævende. Derfor skal vi fokusere og intensivere vores indsats. Det kommer vi også til, siger Anders Holch Povlsen. 

    – – – – – – 

    Nøgletal, mDKK

    BESTSELLER

    22/23

    21/22

    20/21

    19/20

    18/19

    Omsætning

    37.013

    35.248

    26.405

    24.113

    25.817

    Resultat før skat

    4.944

    6.085

    4.604

    776

    2.775

    Årsresultat

    3.913

    5.143

    3.609

    415

    2.108

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release/13732389?publisherId=13560666&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **