PRM / Forsøgsstrækning mellem Aarhus og Høje Taastrup forberedes til dobbelttrailere

    Pressemeddelelse fra Vejdirektoratet

    De første forberedelser til den kommende forsøgsordning med dobbelttrailere begynder i løbet af efteråret. Arbejdet omfatter etablering af omkoblingspladser i Aarhus og Høje Taastrup samt udvidelser på rastepladserne Kildebjerg S og N på Fynske Motorvej, så de ekstra lange vogntog kan gøre stop undervejs.

    Udvidelserne skal bane vejen for, at de første dobbelttrailere kan køre på strækningen i 2024, og sker følgende steder:

    • På rasteplads Kildebjerg N foretages en mindre udvidelse således at dobbelttrailerne har plads til at køre ud fra tankanlægget og frem mod udkørselsrampen.
    • På Kildebjerg S skabes der adgang for dobbelttrailere mellem tankanlægget og det lange parkeringsspor, der må anvendes af særtransporter. Det lange parkeringsspor må således efter ombygningen kun anvendes af særtransporter og dobbelttrailere.
    • Ved Aarhus Vest etableres der omkoblingsplads ved Salling Groups lastbilparkeringsanlæg i Brabrand. Samtidig laves der en mindre sideudvidelse ved fordeler-ringen for enden af Herningmotorvejen.
    • Ved Høje Taastrup Transport Center, ved tankanlægget på Estland Alle, etableres der et cirka 100 meter langt parkeringsspor på Estland Allé, hvor dobbelttrailerne kan omkoble. Derudover foretages en mindre sideudvidelse ved den vestlige adgang til tank- og parkeringsanlægget.  

    Vejdirektoratet havde oprindeligt vurderet, at omkoblingspladsen i Aarhus kunne etableres på havnen. Det viste sig imidlertid, at det var svært at finde plads og en sikker løsning for blandt andet cyklister. Derudover kunne placeringen på havnen give udfordringer for trafikafviklingen på Marselis Boulevard i forbindelse med ombygningen til havnetunnel. Der blev i stedet fundet et egnet areal med offentlig adgang ved Salling Groups terminal, i kort afstand fra motorvej E45. 

    “Vi er glade for, at vi hos Salling Group kan støtte op om ét af de nødvendige tiltag, der skal til, for at sikre en grønnere transport i Danmark. Det stemmer godt overens med Salling Groups fokus på energi og ansvarlighed, hvor vi indenfor transport og logistik blandt andet har fokus på at reducere antallet af kørte kilometer. Vi håber, at Vejdirektoratet vil fortsætte dette fokus på videreudvikling af tiltaget og sikre en større anvendelse af det danske vejnet, så det ikke kun er på strækningen mellem Årslev og Høje-Taastrup,” siger Anders Danielsen Schäfer, Head of Supply Chain In-/Outbound Supply Chain & Logistics i Salling Group.

    Forsøgsordning med dobbelttrailere
    Dobbelttrailerne, som også kaldes EMS2, er ekstra lange vogntog op til 34 meter. Det stiller særlige krav til vejnettet, når de lange vogntog skal kunne dreje og parkere, og derfor er det nødvendigt at gennemføre en række tilpasninger på den strækning, hvor forsøgsordningen skal foregå.

    “Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske veje. Vi er derfor i gang med at oprette omkoblingspladser, så der er god plads til, at dobbelttrailere kan køre ud på forsøgsvejnettet,” siger transportminister Thomas Danielsen.

    Af trafiksikkerhedsmæssige hensyn omfatter forsøget kun en begrænset del af vejnettet. Hensynet gælder bl.a. tilstedeværelse af bløde trafikanter, ulykkesrisiko, samt vejens udformning, fx om strækningen er flersporet, har midterautoværn, afstand mellem rampekryds m.v.

    Forsøgsordningen blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget i april 2022, som en del af Infrastrukturplan 2035. Udover strækningen Aarhus-Høje Taastrup og rastepladserne ved Kildebjerg, er det også aftalt at udvide forsøgsstrækningen til Sverige via Øresundsbroen.

    EMS2 vil give mulighed for at fragte mere gods på vejene ad gangen og kan dermed bidrage til at sænke CO2-udledningen.

    Omkoblingspladserne og forsøget er åbent for alle transportører, der ønsker at køre med EMS2-vogntog. Forsøget kører i 5 år, hvorefter det evalueres. 

    Fakta om lange vogntog
    Udtrykket “EMS” anvendes i EU-regi for konceptet European Modular System, som omfatter standard køretøjsmoduler til brug for kørsel med modulvogntog, og til brug for intermodale transporter, herunder i forbindelse med jernbane- og skibstransport.

    EMS1 er betegnelsen for modulvogntog med en totallængde op til 25,25 meter og EMS2 er betegnelsen for modulvogntog over 25,25 meter (i Danmark også benævnt dobbelttrailer-vogntog), afhængig af varianter og regler i de enkelte nationalstater.

    Forsøget med EMS1 på op til 25,25, der startede i 2008, vil fortsat have sit eget vejnet.

    Kontakt:

    Projektleder Martin Frimann Mortensen tlf.: 7244 2711 email: mfm@vd.dk

    Projektleder Neal David McMullan tlf.: 72 44 37 47 email: nmc@vd.dk

    Kommunikationskonsulent Jens Genders tlf.: 61 93 04 23 email: jege@vd.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **