Pressemeddelelse fra Guldborgsund Kommune
Guldborgsund Kommune inviterer alle til at deltage i udviklingen af området i den sydlige del af havnen. Den store Markedshal på næsten 1800 m2 skal tages i brug, og alle der har lyst til at bidrage med en god idé, har en forening, er en startup virksomhed, en kunsthåndværker, som mangler et sted at være eller noget helt andet, opfordres til at melde sig på banen.
Samtidig skal pladsen og området foran Markedshallen, som i helhedsplanen kaldes Sundparken, aktiveres, og her inviteres alle unge til at være med. Konkret kan interesserede unge melde sig, og inden for 14 dage udvælges 12 unge til et særligt forløb. De 12 unge udvælges med fokus på diversitet, så der tages udgangspunkt i at skabe en gruppe med forskellige typer, køn og alder. Det vigtige er, at de er unge, og har lyst til at bidrage til udviklingen af området. I løbet af processen får alle unge også mulighed for at deltage med ideer og meninger.
“Vi har enormt høje ambitioner omkring realiseringen af helhedsplanen for erhvervshavnen i Nykøbing, og vi har store forventninger til udviklingen af den sydlige del af havnen, som vi nu igangsætter. Vi vil skabe et levende sted, der bliver brugt, er vi er derfor dybt afhængig af at en masse involverer sig, og er med til at sætte deres præg på området. Jeg håber, at så mange som muligt vil være med, og deltage i de workshops vi afholder i løbet af november og december” siger programleder for udvikling af havnen Anders V. Møller.
Helhedsplanen for udviklingen af erhvervshavnen er politisk besluttet, så de overordnede rammer for området ligger fast, men der er stadig masser af mulighed for at sætte sit præg på hvad området skal indeholde. Kommunen stiller sig i baggrunden, og lader interesserede indtage området. Målet er at skabe et levedygtigt miljø, hvor mange borgere og aktører er involveret. For at sikre en bred inddragelsesproces og en levedygtig udvikling af området, er der indgået aftale med virksomheden Volcano, som er førende indenfor place-making og borgerinddragelse i forbindelse med bytransformation både i Danmark og i Europa.
Volcano designer og faciliterer processer, der inviterer unge og lokale interessenter til at deltage i en række udviklingsworkshops, der skal munde ud i en samlet vision for området og for Markedshallen.
“Jeg er allerede godt i gang, og har mødt mange forskellige aktører som ønsker at blive en del af udviklingen, og som har gode ideer til hvordan området kan få liv og identitet. Min opgave er at sørge for, at vi får engageret alle, der har lyst til at udvikle stedet og bidrage med ressourcer, indhold og god energi. Der er brug for alle gode kræfter til at skabe et sted, der styrker og udvikler byen og området” siger Sara Nardi fra Volcano.
Èn af hjørnestene i udviklingen af området er netop at skabe et sted, der supplerer byen og området med noget nyt, og bliver et sted som kan styrke midtbyen og hele området, og være attraktivt både for dem der bor her, og for dem der kommer på besøg.
“Jeg ser hele denne udvikling som en vigtig styrkelse af vores område. Jeg har mødt mange, der har masser af gode ideer, og jeg vil i den forbindelse gerne kvittere for det store arbejde Kulturbase Sydhavnen har lagt i deres idéoplæg til området. Nu skal vi have endnu flere på banen, og det er den proces vi nu igangsætter. Samtidig er det også vigtigt for mig at understrege, at vi starter med et blankt stykke papir. Dem der kender området ved, at det ikke ser ud af meget lige nu, og at der er mulighed for at præge området i mange retninger” afslutter Anders V. Møller.
Processen vil løbe fra nu og frem til februar næste år. Processen for de unge skal munde ud i et manifest om Sundparken, og hvordan indholdet skal være. Herefter kobles der arkitekter på til at virkeliggøre de unges ønsker. Samtidig bliver 12 unge uddannet i at lave kulturevents, som skal være med til at skabe liv på området.
Processen omkring Markedshallen kører samtidig, og alle foreninger, kulturelle aktører, mindre virksomheder og iværksættere og lignende inviteres til at være med. Målet er, at der skal skabes klarhed over hvad Markedshallen skal bruges til, og udarbejdes en forretningsmodel for hvordan Markedshallen kan drives og udvikles. Der vil løbende være workshops hvor alle interesserede borgere kan deltage.
Hele erhvervshavnen i Nykøbing Falster vil over 10-15 år ændre sig til et attraktivt område med nye byrum, boliger og adgang til vandet. Guldborgsund Kommune har afsat 100 mio. kr. til udviklingen af den sydlige del af havnen, som nu igangsættes.
FAKTA:
Har du lyst til at være med, er der flere måder at melde sig til på:
Er du mellem 14-25 år, og ønsker at være med til at udvikle ungeområdet, kan du læse mere på
.Er du en forening, kunsthåndværker, startup virksomhed eller lignende, og ønsker at være med til at udvikle Markedshallen, så kontakt Sara Nardi fra Volcano på
Kontakt:
Programleder Anders V. Møller email: avm@guldborgsund.dk
Sara Nardi email: sara@volcano.nu
Chefkonsulent, Cand.Comm. Rikke Betak Lund tlf.: 25180248 email: rblu@guldborgsund.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **