Pressemeddelelse fra Elgiganten A/S
– Vi er ikke først, men vi har ambitioner om at blive størst og at blive den førende elektronikforhandler af brugt elektronik i Norden. Efterspørgslen på brugte produkter stiger som følge af et øget fokus på pris og bæredygtighed, og vi ser et stort markedspotentiale. Vi tilbyder allerede en lang række brugte produkter gennem vores Outlet, hvor nulstillede udstillingsvarer og returprodukter sælges. Nu sætter vi barren endnu højere og i løbet af de næste fem år, er målet, at 10% af vores omsætning kommer fra brugtsalg, trade-in eller reparationsservices, siger Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten.
Retro, vintage, gensalg – kært barn har mange navne. Faktum er, at der handles brugt oftere og på tværs af forskellige varegrupper. Og der handles på mange kanaler og platforme lige fra lokale Facebook-grupper, hvor naboer køber, sælger og bytter indbyrdes til mere veletablerede kanaler, hvor alt fra brugte biler til kaniner skifter hænder. Det gælder også elektronik. I dag findes det største udbud af brugte produkter i det private “brugtmarked” og de fleste handler finder sted her – fra person til person. Det ønsker Elgiganten at udfordre.
– En brugt smartphone koster fortsat mange penge, og handler man med en privatperson har man ingen garanti for, hvad man køber. Alligevel er vi overbevist om, at en af de sikre veje til grøn omstilling er at få flere til at købe brugt. Som markedsleder ønsker vi derfor at lægge et ekstra sikkerhedsnet ud under dem, der endnu er tilbageholdende med at købe brugt. Alle vores telefoner er derfor tømt og nulstillet, repareret, kvalitetstjekket og fås med to års garanti. Det er altså lige så enkelt at købe nyt som brugt i Elgiganten, hvilket vi håber vil gøre at brugthandel gennem os vil føles let og trygt, forklarer Peder Stedal.
Initiativet er en satsning og et vigtigt skridt i den rigtige retning for Elgiganten
– Som markedsleder har Elgiganten et stort ansvar og vi arbejder dagligt for at gøre det lettere for vores kunder at træffe mere bæredygtige valg ved at fremme produkter med lang levetid, og at tilbyde services indenfor reparation, genbrug og genanvendelse. Men skal alt i fremtiden være bæredygtigt, er vi også nødt til at kunne tjene penge på det. Gennem salg af brugt elektronik, giver vi produkter nyt liv. Og det kommer både kunder, miljø og os til gode. Det er cirkulær økonomi i praksis, afslutter Peder Stedal.
Fakta
* Elgigantens ambition er, at 10% af koncernens omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse inden 2028.
* Planene ligger klar for at udvide til også at omfatte salg af brugte tablets og computere.
* Produkterne leveres af den nordiske leverandør Foxway, som har specialiseret sig i renovering og genbrug af blandt andet smartphones.
* Alle brugte telefoner bliver grundig testet og kvalitetstjekket før de gensælges: de bliver renset for al data og alle skrammer og skader udbedres. Defekte komponenter bliver erstattet med nye originale reservedele, og har batteriet mistet kapacitet, bliver der sat et nyt i.
* En brugt telefon sælges i Elgiganten med præcis samme garanti som en ny telefon.
* Med en årlig indsamling på over 30.000 tons er Elgiganten dem, der samler mest elektronikaffald ind i Norden.
Kontakt:
PR & kommunikationschef Ditte Opstrup Andersen tlf.: 27 61 40 57 email: ditte.opstrup.andersen@giganten.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **