Pressemeddelelse fra Naturvidenskabernes Hus
Med Mini Science Day får de unge en unik mulighed for at få en førstehåndsoplevelse af FOSS’ innovative arbejde inden for fødevareanalyse og produktudvikling. Det er samtidig en god generalprøve for de engagerede medarbejdere, der også vil fungere som rollemodeller for de 75 elever, der dukker op dagen efter til den nationale kampagnedag Science Day.
Randi Andersen, Project manager hos FOSS fortæller:
– Sidste år oplevede vi en voldsom efterspørgsel på at tilbyde arrangementet til vores egne ansattes børn, så vi har i år valgt at udvide konceptet, så vi den 3. oktober opretter 50 pladser, som medarbejdere så kan booke til deres egne børn i aldersgruppen 13-18 år. Og pladserne bliver hurtigt besat.
Begge dage vil være fyldt med spændende aktiviteter og workshops, der giver deltagerne en dybere forståelse for naturvidenskabens fascinerende verden og ikke mindst muligheden for sammen med FOSS’ medarbejdere at prøve kræfter med og blive inspireret af virkelighedsnære problemstillinger.
Science Show og workshops
Fem forskellige workshops giver de unge mulighed for at få hands-on erfaring med bl.a. programmering, modelbygning og ikke mindst brugen af instrumenter til at analysere fødevarer som kød, mælk og øl. Det giver dem indblik i den avancerede teknologi, der bruges i fødevareanalyse.
Rollemodeller at spejle sig i
Virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer spiller en vigtig rolle i kampagnen, for det er dem, der viser eleverne, hvad det vil sige at arbejde indenfor STEM (naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik). De bidrager med medarbejdere og studerende, der leder eleverne gennem dagen og fungerer som inspirerende rollemodeller. Et vigtigt formål med dagen er også, når de fortæller ærligt om de veje og omveje, som de har taget for at nå dertil, hvor de er i dag. Og det er noget, eleverne kan spejle sig i.
Hos FOSS kommer eleverne bl.a. til at møde Mathias Styrk-Geisler, M.Sc. i Engineering Fysik og Nanoteknologi fra DTU, der udtaler:
– Jeg er enormt fascineret af den fysiske verden omkring mig, og hvordan den fungerer. Det ville være en stor fornøjelse at kunne dele den fascination med eleverne og vise dem, hvor meget fysik har med hverdagen af gøre, siger Mathias, som vil råde eleverne til at følge deres interesser og muligheden for at udforske dem gennem arbejdet.
– Der er meget røre for tiden om, hvad vi skal uddanne os til, og hvad samfundet har brug for. Men at løfte systemiske udfordringer er ikke en individuel opgave. Vi skal være på arbejdsmarkedet mange år og mange timer hver dag. Der er derfor nødt til at være en bagvedliggende lyst, som driver værket.
Fordomme skal nedbrydes
Science Day har ikke kun til formål at vise den brede vifte af karriereveje inden for STEM, men vil også nedbryde fordomme og stereotyper om, hvem der kan få en fremtid inden for disse fag. Rollemodellerne er med til at vise diversiteten og give ansigt til den mangfoldige gruppe af mennesker, der arbejder inden for området.
– Kampagnen har tidligere haft fokus på at inspirere flere piger til en fremtid inden for science, og køn er stadig en væsentlig faktor, men vi skal i lige så høj grad have fokus på andre parametre som fx etnicitet og social baggrund, hvis vi vil give alle lige muligheder for at forfølge en vej inden for STEM-fagene. Derfor inviteres alle børn og unge til at deltage i Science Day, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.
Diversitet skaber bedre løsninger og trivsel
Undersøgelser viser, at en høj grad af mangfoldighed blandt kolleger medvirker til social samhørighed, trivsel i teams og økonomisk vækst. Særligt i udviklings- og produktionsafdelinger er diversitet afgørende, så de løsninger, der udvikles inden for bl.a. teknologi, medicin og infrastruktur tager udgangspunkt i og afspejler hele befolkningen.
Der arrangeres Science Day i hovedstadsområdet hos bl.a. Cobham SATCOM, Coloplast, Oracle, Netcompany, Demant, Improsec, Microsoft, NCC København, Nordsjællands Hospital, Topsøe, WS Audiology / Widex, Elos Mdtech, HHM, Hillerød Forsyning, Husmer, Nordea Invest, Visma, Novozymes, PPG/Dyrup, Radiometer, Semler Mobility og Unicon.
Medier er velkomne hos flere arrangører.
Kontakt:
Direktør Maiken Lykke Lolck tlf.: 40 58 40 64 email: mll@nvhus.dk
Kommunikationschef Sara Linderoth Bouchet tlf.: 21 38 80 90 email: slb@nvhus.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **