PRM / DI vil kortlægge Danmark som handelsnation i 2030

    Pressemeddelelse fra DI – Dansk Industri

    DI vil med initiativet tage hul på en omfattende kortlægning af de kæmpe muligheder og store udfordringer med opbrud i forbrugeradfærd, handelsmønstre, kunstig intelligens og et hav af forskellige salgskanaler – i såvel fysiske butikker og i webshops, som er undervejs.

    – Danmark har altid været en stolt handelsnation. Vores evne til at møde kundernes behov og vores dygtighed til sælge vores produkter verden over er en væsentlig forudsætning for vores velstand.

    – Derfor bliver det helt afgørende, at vores erhvervsliv på tværs af brancher bliver klar til fremtidens handelsmønstre. Vi er i gang med disruption 2.0. Mange er ved at forberede sig på udviklingen, men vi skal have flere med. Derfor tager vi nu hul på arbejdet med Vision2030 sammen med virksomhederne, siger branchedirektør i DI Handel og chef for e-commerce i DI, Jacob Kjeldsen.

    Vision2030 er slutproduktet, som de to summits og den kommende tids drøftelser skal munde ud i. Det bliver en række helt konkrete anbefalinger om, hvordan erhvervslivet kan gøre sig klar til en nær fremtid, hvor alle virksomheder er handelsvirksomheder, og hvor fysiske butikker og webshops smelter sammen.

    Enorme krav fra forbrugere

    – Forbrugerne stiller enorme krav til virksomhederne, når det kommer til købsoplevelsen, hvor relationen til virksomhedens værdier og forbrugernes tillid til virksomhedernes brand bliver centrale.  Vi ser også nu en tendens til, at f.eks. bekvemmelighed og personalisering er afgørende for fremtidens forbrugere.

    – Samtidig går den digitale og teknologiske udvikling stærkt. Brug af generativ AI, Internet of Things, droner, robotter og andre teknologier indeholder store muligheder for øget produktivitet i virksomhederne og en sammensmeltning af de digitale og fysiske verdener, siger Jacob Kjeldsen.

    I en undersøgelse fra 2023 foretaget af Accenture gav 95% af lederne i handelsvirksomhederne udtryk for, at de mener, at deres kunder ændrer sig hurtigere end deres virksomheder. Og det er ikke sikkert, at de alle tager fejl i den antagelse. Der er flere indikationer på, at flere virksomheder, der førhen solgte til andre virksomheder, nu også sælger direkte til forbrugerne. Derfor er forbrugerne begyndt at spille en langt mere central rolle i alle detailvirksomheders drift.

    Uforberedte på forandringer

    World Economic Forum anslår, at 75 % af alle organisationer er uforberedte på forandringerne i og omkring deres branche, og anbefaler fremsynethed som en afgørende strategisk evne.

    DI Handel har som optakt til drøftelserne udarbejdet en fremskrivning af udviklingen i handelsmønstrene i samarbejde med Institut for Fremtidsforskning.

    Kontakt:

    Yderligere oplysninger fås hos Jacob Kjeldsen på tlf. 2088 3914, e-mail jak@di.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release/13725114?publisherId=5524343&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **