Pressemeddelelse fra Aarhus Teater
Nicolas er sjette generation i en slægt af bedemænd, og han bærer på en lang slægtshistorie om begravelsesritualer og menneskets forhold til de døde. Det vil han fortælle om til det publikum, der er mødt op i hans bedemandsforretning.
Og nå ja: Så tænder han på døde kvinder. Forelsker sig i en død kvinde. Har sex med en død kvinde.
Føler du afsky nu? Så spørg dig selv: Hvorfor?
KÆRLIGHED, DER FORDØMMES
Når EN LYKKELIG SLUTNING får premiere på Aarhus Teaters intime STUDIO-scene den 21. september, vil instruktør og huskunstner Sigrid Johannesen nemlig sætte spot på en kærlighedsfortælling, der udfordrer vores indre moralske kompas.
“Vores kollektive selvfortælling er, at vi de seneste år er blevet mere rummelige, mere forstående og mere klar over kompleksiteten i både verden og den menneskelige psyke. Men samtidig findes der stadig visse typer af følelser af kærlighedsfortællinger, som vi dømmer ude uden at ville forstå, hvorfor de opstår – fx når vi snakker om mennesker, der lever med et nekrofilt begær,” siger Sigrid Johannesen og fortsætter:
“Og uanset om man kan føle sympati med hovedkarakteren Nicolas eller ej, så mener jeg, at de følelser, hans fortælling igangsætter, afslører noget grundlæggende om, hvorfor der er nogle kærlighedsfortællinger, der vækker så stærke følelser i os.”
ET ROMANTISK RUM
Monologen om bedemanden Nicolas og hans slægts forhold til døden foldes ud i en scenografi, der mimer et koldt og klinisk kølerum hos en bedemand, fortæller scenograf og huskunstner Laura Løwe.
“Vi vil gerne give publikum følelsen af at træde ind i et ægte kølerum. Det rum, hvor man gør den døde klar til slutningen – efter det er slut – og det rum, hvor vi alle sammen kommer engang, men hvor få af os har været som tilskuere. Vi har forsøgt at gøre kølerummet så naturalistisk som muligt med en klinisk lugt af klor og sænket temperatur, og det er et rum, der på ingen måde indbyder til romantik. Men EN LYKKELIG SLUTNING er, udover en fortælling om bedemænd og nekrofili, også en kærlighedshistorie. Det er kontrasten i det kolde og sterile over for det uforudsigelige og kærlighedsfyldte, vi har forsøgt at få frem i scenografien.”
ET SVÆRT EMNE AT NÆRME SIG
Det er Aarhus Teaters ensembleskuespiller Christian Hetland, der indtager scenen som bedemanden Nicolas. I sidste sæson kunne Christian Hetland blandt andet opleves som den kuede Bob Cratchit i Et Juleeventyr og St. John Rivers i Jane Eyre, og han ser frem til nu at kaste sig over en rolle med et mørke, han ikke tidligere har prøvet at portrættere.
“Jeg var lidt nervøs op til mine forberedelser til rollen, både fordi jeg nok har svært ved at skulle forholde mig til døden, men også fordi nekrofili er et svært emne at nærme sig. Det er grumt, der findes ikke særligt meget materiale om det, og jeg følte en stor afstand til den del af teksten, hvor Nicolas forsvarer sit forhold til døde kroppe. For mig er karakterens møde med den døde kvinde ikke kun tabu, men også en kærlighedshistorie og en forelskelse, som han ser noget smukt i. Så jeg har arbejdet med at forstå en sådan betagelse, og hvordan det er at være fanget i en seksualitet, man ikke selv er herre over, og som bliver et fængsel, han ikke kan undslippe.”
Derudover skal Christian Hetland i rollen som Nicolas til en vis grad inddrage publikum i forestillingen.
“Det kræver, at vi fjerner den konventionelle grænse mellem scene og publikum, og derfor skal jeg, allerede når publikum træder ind i rummet, forsøge at skabe en tillidsfuld og tryg kontakt og stemning – selvom vi befinder os i et klinisk lokale.”
NYE HUSKUNSTNERE PÅ TEATRET
Forestillingen
markerer også begyndelsen på teatrets nye huskunstnersamarbejde: I sæson 23/24 vil instruktør Sigrid Johannesen og scenograf Laura Løwe, som begge stod bag Jane Eyre i sidste sæson, præsentere i alt tre forestillinger på STUDIO-scenen under temaet Twisted Fairytales.
EN LYKKELIG SLUTNING er dramatiseret af Sigrid Johannesen og dramaturg Tine Voss Ilum. Asger Kudahl, som blandt andet stod bag lyden på En Fortælling om Blindhed, har skabt lyddesignet, mens Kim Glud står bag lysdesignet. Kim Glud har tidligere været lysdesigner på blandt andet sidste sæsons forestillinger A Clockwork Orange og Traum.
Kontakt:
Kommunikationschef Morten Daugbjerg // presse@aarhusteater.dk // 4213 4700
Pressemedarbejder Louise Sejr Højmark // louise.hoejmark@aarhusteater.dk // 4213 46 59
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **