PRM / Efter et år med rekordvækst løjer væksten atter af i musikbranchen

    Pressemeddelelse fra PwC

    Det er særligt markedet for live-musik, der bærer den markante fremgang, viser PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027. Markedet for live-musik steg således med hele 120 % fra 2021 til 2022 til 3,9 mia. kr., og med en mere moderat, men stadig høj, vækst de kommende år forventes markedet for live musik at ramme 4,4 mia. kr. i 2027.

    Der er kommet gang i festivalerne og koncerterne igen efter et par hårde år under COVID-19-pandemien, og ligesom sidste år driver det musikbranchens store fremgang. Med en forventet vækst på ca. 7 % i 2023 for den samlede musikbranche kommer branchen tilbage på niveauet før COVID-19-pandemien,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert i PwC.

    Analysen viser, at de samme tendenser ses globalt, hvor markedet for live-musik således steg med hele 99 % fra 2021 til 2022 til at udgøre en omsætning på ca. 25,2 mia. USD i 2022, mens stigningen vil være mere moderat i de kommende år med en gennemsnitlig årlig vækst på 2,6 % og lande på 31,6 mia. USD i 2027.

    “Vi ser de samme tendenser for live-musik globalt, hvor der også for alvor er kommet gang i markedet for live-musik igen, ligesom væksten også globalt forventes at flade ud frem mod 2027. Musikbranchen har genfundet sin rytme, og overgår nu niveauet før COVID-19,” forklarer Leif Ulbæk Jensen, der er partner og medieekspert i PwC. 

    Det danske marked for streaming flader ud
    Analysen viser desuden, at væksten inden for det danske marked for musikstreaming forventes at ligge stabilt de kommende år og vokse med gennemsnitligt med ca. 1,3 % om året fra 2023 til 2027, hvor omsætning vil udgøre ca. 985 mio. kr. fordelt på annonce- og forbrugerindtægter.

    “Markedet for streaming af musik ser efterhånden ud til at være mættet i Danmark, mens der fortsat er udsigt til lidt højere vækstrater på globalt plan,” fortæller Leif Ulbæk Jensen og henviser til, at det globale marked for musikstreaming forventes at vokse med i gennemsnit ca. 4,4 % årligt til 34 mia. USD i 2027.

    Om Global Entertainment & Media Outlook
    PwC’s 24. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privatforbrug og reklameudgifter. Den bygger på femårige historiske data og femårsprognoser samt kommentarer fra flere end 13 industrisegmenter i 53 lande og områder.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13724493&publisherId=90624&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **