Pressemeddelelse fra 3F
Restauranter og hoteller skal tilbyde væsentligt bedre løn- og arbejdsvilkår til de unge, hvis de vil have arbejdskraft i de kommende år. Det mener fagforbundet 3F, der nu søsætter kampagnen “Ung og Underbetalt”.
“Det kan undre mig, at en branche, der i den grad skriger på arbejdskraft, behandler de unge så dårligt, som vi ser det i dag. Det handler helt grundlæggende om retfærdighed og ligestilling. De unge yder en meget værdifuld indsats i restaurationsbranchen, og deres arbejde skal selvfølgelig honoreres på samme niveau som det øvrige normale arbejdsmarked,” siger John Frederiksen, der er formand for 3F Privat Service, Hotel og Restauration.
Det skønnes at 200.000 unge arbejder i hotel og restaurationsbranchen. Langt de fleste er ansat på løn- og ansættelsesvilkår, der ligger væsentligt under de normale overenskomstmæssige vilkår på arbejdsmarkedet. En timeløn på 110 til 120 kroner i timen, ingen løn under sygdom, ingen tillæg og ingen vagtplan er blot nogle af de forhold de fleste unge tilbydes i branchen.
Dokumentarudsendelserne “Den bitre Smag af Michelin” som TV2 netop har udsendt, afdækkede nogle af de dybt kritisable forhold, som branchens unge elever bliver udsat for i det såkaldte “fine dining” segment. Elever der kastede op igen de gik på arbejde, seks timers hvile mellem vagter, 60 til 80 timers arbejdsuge uden overbetaling er blot en del at det mere end 70 elever fortalte til TV2 journalisterne. Ni kokke- og tjenerelever skrev for nylig en kronik i Politiken, hvor de berettede om en syg kultur i hele restaurationsbranchen, ikke blot i Fine Dining. De beskrev en hverdag med råben og skrigen, 16 timers vagter, ubetalte interessetimer som en normal og syg kultur.
“Der er rigtigt mange, der har startet arbejdslivet med et job i restaurationsbranchen. Branchen har mange unge og udlændinge og ingen af de to grupper har særlig stor viden om danske kollektive overenskomster og den danske arbejdsmarkedsmodel. De får et helt forkert indtryk af, hvad der er normalt på det danske arbejdsmarked, ” siger John Frederiksen og fortsætter:
“Vi mangler i den grad faglærte kokke og tjenere. Det er de unge, der er branchens fremtid, derfor er det utroligt vigtigt at unge har en god oplevelse, når de starter i restaurationsbranchen.”
Kampagnen “Ung og Underbetalt” henvender sig til alle unge. Målet er at gøre opmærksom på, hvad der er normalt på det danske arbejdsmarked – og forskellene til det, de oplever i hverdagen. Håbet er også at skabe debat, ikke kun blandt unge, men i hele samfundet, om den måde unge bruges som underbetalt arbejdskraft på i Danmark.
Kampagnen henvender sig også til resten af samfundet, politikere, forældre og andre med et budskab om, at den måde vi behandler de unge på, er gået langt over stregen.
Kampagnevideoer med super-YouTuberen Kristian “FoodFood” med scener fra en hektisk hverdag i den fiktive “FoodFood Bistro” skal sparke døren ind til de unges univers på de sociale medier. Situationerne er taget fra den virkelighed som unge oplever og videregivet til 3F. En række ungdomsorganisationer og politiske ordførere er inviteret til at give deres besyv med om, hvordan vi ændrer forholdene for unge på arbejdsmarkedet. Og 3F Privat Service, Hotel og Restauration har bedt om foretræde for Beskæftigelses- og Erhvervsudvalget, for at drøfte unge i restaurationsbranchen.
Kampagnen vil køre på de sociale medier, og aktive unge vil omdele kampagnemateriale på togstationer, foran skoler og gymnasier mv. Kampagnen løber i første omgang frem til udgangen af december 2023.
Kontakt:
For yderligere information, kontakt:
Thorkild Holmboe-Hay, 60 25 34 15
eller
3F’s pressetelefon på 88 92 88 92.
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **