PRM / Søren Hagens Ghita Nørby-portræt overdraget til Det Kgl. Teater

    Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater

    “For mig har Ghita Nørby været den eneste der kunne udfylde rollen som Athene,” fortæller Søren Hagen. Han er kunstneren bag portrættet af Ghita Nørby i skikkelse af netop den græske gudinde, og i dag overdrog han og Galleri Christoffer Egelund værket Athene til Det Kgl. Teater.

    Værket, som bliver en del af Det Kgl. Teaters permanente kunstsamling, har en værdi af 250.000 kr., og det vil få en prominent plads i Skuespilhuset, som skuespilchef Morten Kirkskov her fortæller:

    “Ghita Nørby er en mastodont i dansk teater, ikke mindst på Det Kongelige Teater, hvor hun har trådt ikke bare sine barnesko, men alle mulige former for sko gennem et langt, rigt skuespillerliv. Hvis ikke Ghita Nørby skulle hænge på de travle gange i Skuespilhuset med et stort portræt, hvem skulle så? Derfor er det mig en glæde at tage imod Galleri Christoffer Egelund og Søren Hagens generøse tilbud om, at det grandiose Athene-portræt af Ghita får en plads på de vægge, som alle medarbejdere går forbi dagligt.”

    Festlig reception med Nørby og Hagens deltagelse
    Ghita Nørby selv er ligeledes begejstret for overdragelsen af maleriet til netop denne modtager:

    “Jeg er stolt over at skulle op og hænge! Jeg føler, at jeg altid, så længe jeg lever, er knyttet til Det Kgl. Teater.”

    Overdragelsen af Athene blev markeret med en festlig reception i Skuespilhusets foyer, som både Søren Hagen og Ghita Nørby deltog i. Desuden kunne de indbudte gæster også opleve kunsthistoriker Thyge Christian Fønss-Lundberg, som knyttede ord til værket.

    Har også portrætteret Jacob Haugaard og Sofie Gråbøl
    Som Athene demonstrerer, beskæftiger Søren Hagen sig både med at portrættere mennesker og naturen. Blandt de personer, som han foruden Ghita Nørby har malet portrætter af, finder man Jacob Haugaard, Sofie Gråbøl, Jørgen Haugen Sørensen, Kurt Westergaard og Michael Kvium.

    Hans landskabsmalerier er ofte kendetegnet ved, at de smukke landskaber gennemskæres af den menneskelige tilstedeværelse: Gule kornmarker brydes af en motorvej med lastbiler, en stemningsfyldt skov afbrydes af et faldefærdigt skur med graffiti, og smukke gravhøje indrammes af dynger af gødning fra landbruget.

    En skildring af destruktion og liv på én gang
    Hagen selv fortæller følgende om Athene:

    “Jeg arbejder med myten, kulturhistorien og samtiden. Vi har gennem vores lange kulturhistorie set civilisationer gå under og nye opstå, hvor såvel naturen som menneskeheden har været medvirkende hertil. I værket reflekterer jeg over det, at kunsten består igennem århundreder, og det, at vi fortolker kunsthistoriens værker ind i vores tid. Disse ting er for mig store og berigende at dyrke. Ja, i værket er der destruktion, men dér hvor kunstens gudinde – Ghita – står, er der grønt og liv.”

    Baggrunden i Athene er inspireret af meteormysteriet over Tunguska i 1908, som Hagen stiftede bekendtskab med som barn:

    “Jeg fascineredes af de gulnede sølvfotos af de ubegribelige naturkræfter, der blev udløst. Som kunstner har jeg altid vidst, at jeg en dag ville bruge dette i min kunst.”

    Kontakt:

    PR- og presseansvarlig, skuespil Sandra Nynne Vognstrup email: sany@kglteater.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13721845&publisherId=3885992&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **