PRM / Fiskars Group opkøber Georg Jensen og udvider sin portefølje af luksusbrands

    Pressemeddelelse fra Fiskars Group

    Med dette opkøb vil Fiskars Group styrke sit udbud af luksusprodukter til hjemmet. Koncernens portefølje af brands inkluderer bl.a. ikoniske heritage varemærker som Royal Copenhagen og Waterford og Wedgwood. Med Georg Jensen udvides koncernens andel af omsætning fra luksusbrands fra 25% til over en tredjedel.

    “Et ikonisk brand med en stærk arv og fokus på originalt design som Georg Jensen udgør et perfekt strategisk og kulturelt match med den eksisterende familie af brands i Fiskars Group. Vi er meget glade for at kunne byde Georg Jensen og deres ansatte velkommen i Fiskars Group”, udtaler Nathalie Ahlström, Fiskars Group’s Præsident og CEO.

    “I Fiskars Group ønsker vi at bygge holistiske livsstilsbrands, som forbrugerne omgiver sig med i hjemmet,-og netop dét passer Georg Jensen godt ind i. Baseret på vores erfaring med at være relevante og forstå forbrugernes behov ser vi mange muligheder for at videreudvikle dette respekterede og populære livsstilsbrand,” tilføjer Ahlström.

    I 2022 var Georg Jensens omsætning EUR 158.1 million, og EBIT var EUR 14.9 million. Købsprisen (Enterprise Value) på EUR 151.5 millioner bliver betalt kontant samt gældsfinansieret. Transaktionen forventes afsluttet i Q4 og er underlagt gældende betingelser for en sådan overdragelse.

    Genforening af skattede danske designbrands

    Georg Jensen har en fælles historie med Royal Copenhagen, der er et af Fiskars Groups eksisterende brands, da begge tidligere var del af det forhenværende Royal Scandinavia A/S. Begge brands er udpeget som Kongelig Hofleverandør.

    Genforeningen af de to populære danske designbrands skaber attraktive kommercielle aktiveringsmuligheder. Georg Jensen har en stærk position i direct-to-consumer (DTC) salgskanaler med over 50% af salget fra egen retail og e-commerce. I forhold til markeder ser Fiskars Group potentiale i at udvide brandets tilstedeværelse i eksempelvis Kina. Kommerciel ekspertise i eksekvering, DTC og Kina er tre ud af fire transformatorer i Fiskars Groups vækststrategi. 

    “Under Fiskars Groups ejerskab har vi haft fokus på at løfte Royal Copenhagens brandposition, nære den stolte designarv og styrke produktkategorierne for kommende generationer. Vi har øget investeringerne i brandet og truffet modige beslutninger i forhold til salgskanaler og markeder. Med sin næsten 120 år lange historie og stærke fokus på håndværk, kreativitet og design passer Georg Jensen rigtig godt ind i Fiskars Groups portefølje af interiørbrands i luksus segmentet. Vi ser frem til at byde Georg Jensen velkommen”, udtaler Jacob Siboni, Vice President for Royal Copenhagen.

    Webcast til analytikere, investorer og medier 

    Fiskars Groups President og CEO Nathalie Ahlström og CFO Jussi Siitonen er tilstede til overtagelsen i dag, 14. september 2023, kl. 11.15 EEST/ KL. 10.15 CET i en live webcast.  

    Webcasten afvikles på engelsk og kan ses her https://fiskars.videosync.fi/info   

    En on-demand version af webcasten og præsentationsmaterialer er tilgængelige på koncernens hjemmeside. /Personlige oplysninger indsamlet under eventen vil ikke blive brugt til andre formål.

    FISKARS CORPORATION 

    Nathalie Ahlström 
    President & CEO 

    Læs mere her:

    Fiskars Group’s stock exchange release on 14 September 2023

    Pressebilleder kan downloades her: https://fiskars.emmi.fi/l/7_CNvkzMRSvx

    Kontakt:

    PR & Communication Manager Stine Holte Jensen email: stine.holte.jensen@fiskars.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13722721&publisherId=13561662&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **