Pressemeddelelse fra Det Kongelige Teater
Den 17-årige Tue er flyttet fra provinsen til København med en hård opvækst i bagagen. Han er igen blevet opsagt som lejer og atter boligløs, og nu hutler han sig igennem tilværelsen, mens han prøver at blive forfatter. Tue er rodløs og har aldrig haft et trygt hjem, og i forsøget på at få tag over hovedet flytter han ind på sofaen hos en veninde og hendes prisbelønnede arkitektmor. Her går han langt over stregen for, hvad en gæst kan tillade sig i sin søgen efter et sted at føle sig hjemme.
Man skulle nok have været der handler om at være gæst i verden, om hjemløshed, rodløshed og om sociale skel og fattigdom i det danske velfærdssamfund.
Forestillingen er en selvstændig fortælling baseret på tredje bind af Thomas Korsgaards anmelderroste trilogi om drengen Tue, der også bestod af Hvis der skulle komme et menneske forbi og En dag vil vi kunne grine af det. Man kan skulle nok have været der modtog De Gyldne Laurbær i 2021.
Fra bog til scene
Thomas Korsgaard var tilbage i efteråret 2021 på workshop i KGL Dansk for at dramatisere sin seneste roman Man skulle nok have været der. KGL Dansk er Det Kongelige Teaters laboratorie til udvikling af originale fortællinger.
På KGL Dansk har Det Kongelige Teater gennem årene indrettet en lang række individuelle forløb med instruktører, skuespillere og dramaturger, og hjulpet både nye, uprøvede talenter og erfarne forfattere og dramatikere med at udvikle deres fortællinger. Dagene i KGL Dansk workshoppen med Man skulle nok have været der gav plads til tvivl, leg og eksperimenteren med Thomas Korsgaards tekst. Det gav desuden Korsgaard fuld lyst til at komme tilbage og prøve kræfter med teksten til scenen igen, og at kaste sig ud i en decideret iscenesættelse af sin populære bestseller-roman.
“Det er opløftende for en forfatter, når bogen kan leve sit eget liv. Jeg har set en gennemspilning, og det er virkelig dygtige folk. Den stærke indlevelse, som de to skuespillere lægger i Tue og de andre personer i stykket, rørte mig. Viljen til at forstå, hvordan det må være at være et andet individ, er det fineste, vi kan som mennesker. Det er et godt tegn, når man helt glemmer, at jeg selv har skrevet det,” udtaler Thomas Korsgaard.
Holdet på og bag scenen
På scenen kan publikum glæde sig til at opleve Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter indtage det velkendte persongalleri fra bogen. På Det Kongelige Teater har Kasper Dalsgaard tidligere medvirket i Et Dukkehjem og Som brødre, mens han på film og tv har haft store roller i blandt andet filmen Elsker dig for tiden og TV 2’s dramaserie Sygeplejeskolen. Patrick Baurichter har haft adskillige roller på diverse teatre rundt i landet og har senest kunnet opleves i hovedroller i Kannibalen på Det Kongelige Teater, Gertrud svarer igen på Husets Teater
og i Maskerade på Grønnegårds Teatret.
Holdet bag forestillingen består foruden Thomas Korsgaard som dramatiker af Henrik Grimbäck som instruktør. Mens Jonas Fly står bag forestillingens scenografi og kostumedesign, der byder på en smuk lysinstallation skabt i samarbejde med lysdesigner Balder Nørskov.
Fakta om Man skulle nok have været der:
Man skulle nok have været der får premiere den 21. september på Mellemgulvet i Skuespilhuset, hvor den kan opleves frem til den 1. november, hvorefter den tager på stor danmarksturné.
Medvirkende:
Kasper Dalsgaard
Patrick Baurichter
Holdet bag:
Dramatiker: Thomas Korsgaard
Iscenesættelse: Henrik Grimbäck
Scenografi og kostumedesign: Jonas Fly
Lysdesign: Balder Nørskov
Kontakt:
PR- og presseansvarlig, skuespil Sandra Nynne Vognstrup email: sany@kglteater.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **