PRM / Salling Group begynder ny udfasning af over 5 millioner turbokyllinger

    Pressemeddelelse fra Anima

    I 2021 meldte Salling Group ud at alle kyllinger i fast, fersk sortiment skulle være langsommere voksende i alle kæderne. Dette efterlod dog et hul i forhold til de mange kyllinger, der sælges på spot og frost. Nu offentliggør koncernen en ny handlingsplan, som tager hånd om resten af de ferske turbokyllinger samt hovedparten af frostkyllinger.

    “Vi er glade for endelig at kunne melde næste skridt ud i vores plan for at løfte dyrevelfærden for kyllinger. Vi skal helt i mål med udfasningen af de hurtigtvoksende turbokyllinger, og vi vil også videre op af velfærdsstigen ved bl.a. at sikre, at kyllingerne får bedre pladsforhold”, forklarer Henrik Vinther Olesen, Group Vice President i Salling Group og fortsætter,  “Vi befinder os i et svært marked lige nu, og derfor er jeg stolt over, at vi som Danmarks største aftager af kylling kan tage så stort et skridt fremad. Jeg glæder mig til, at vi i takt med, at markedet rykker sig, kan tage endnu flere skridt.”

    Turbokylling bliver nu de nye burhøns
    Dyreværnsforeningen Anima har igennem en årrække siddet med ved bordet og peget på, hvor Salling Group kan forbedre sig med hensyn til dyrevelfærd for kyllinger. Anima estimerer, at den nye udmelding vil løfte dyrevelfærden for mindst 5 millioner kyllinger årligt.

    “Salling Group tager et ekstremt vigtigt skridt frem og signalerer til resten af markedet, at der ikke er nogen fremtid for kyllinger, der er systematisk avlet til dårligt at kunne bære deres egen vægt. Turbokylling er officielt blevet de nye burhøns nu, og det er kun et spørgsmål om tid, før vi alle lykkeligvis kan klappe os på skuldrene over, at vi går foran i Danmark på dette område”, udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef i Anima.

    “Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi gerne havde set Salling Group tage flere skridt i dag og allerhelst tilsluttet sig standarden European Chicken Commitment, men den dialog vil vi fortsætte nu i takt med, at omstillingen til langsommere voksende kyllinger accelererer. Og så må vi også bare konstatere at kyllingernes største problem i dag er Coop. Det er formentlig 7-8 ud af 10 solgte kyllinger i Coop, der er turbokyllinger, og det er med til at presse alle Coops konkurrenter til at gå langsommere frem end de ellers kunne.”

    Fakta om Salling Groups nye handlingsplan for kyllinger:

    • Alle kyllinger i det ferske sortiment vil være langsommere voksende inden udgangen af 2025.
    • Frostkyllinger i fast sortiment, som i dag udgør størstedelen i kategorien, vil være langsommere voksende inden udgangen af 2026.
    • Markedsføring af hurtigtvoksende kyllinger skrues markant ned fra nu af.
    • Tiltagene er estimeret til at have betydning for minimum 5 millioner kyllinger årligt.
    • Tiltagene er gældende for alle ca. 650 butikker i den danske koncern, dvs. Netto, Føtex, Bilka og Salling.

    Kontakt:

    Kommunikationschef Thorbjørn Schiønning tlf.: 40 87 94 96 email: ts@anima.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13719434&publisherId=13559927&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **