PRM / Elis’ ledere hylder, at medarbejderne skifter stillinger internt

    Pressemeddelelse fra Elis Danmark A/S

    En af de største bekymringer blandt verdens administrerende direktører og topchefer er at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Og ifølge en ny undersøgelse fra Ofir er 39 % af den danske arbejdsstyrke enten aktivt jobsøgende eller overvejer at skifte job. Så hvad kan virksomheder gøre for at fastholde kompetencerne i huset? Hos Elis er den gennemsnitlige medarbejderanciennitet 8 år, og i Elis’ salgsorganisation er ancienniteten steget markant de seneste 5 år – blandt f.eks. konsulenter er den steget med ca. 50 % og blandt ledere med ca. 33 %. Malene Dalgaard er ansvarlig for medarbejderudviklingen i Elis’ salgsorganisation – og som hun fortæller her, skaber det fastholdelse, at ledere og medarbejdere kontinuerligt har en åben dialog om, hvornår det bliver tid til at flytte sig internt til andre stillinger:

    “Vi fokuserer mere på menneskeligt potentiale end på talent. Vi stræber efter at udvikle os sammen og at have en proaktiv, nysgerrig dialog med medarbejderne om, hvor de befinder sig i deres faglige livscyklus, og hvordan vi bedst opfylder deres udviklingsbehov, så de vil blive hos os. Når medarbejdere drømmer om nye stillinger, samarbejder vores ledere indenfor f.eks. salg og service på tværs om at hjælpe medarbejderne det rette sted hen. Det er jo ikke altid, at ønskestillingen er ledig med det samme, men vi kan i fællesskab udvikle medarbejderen henimod den. Hvis en salgskonsulent overvejer at blive servicekonsulent eller Key Account Manager, kan personen f.eks. få mulighed for at prøve jobbet af på 2-3 kunder, hvor vi giver feedback i processen – og når stillingen så en dag åbner sig, er medarbejderen allerede hjulpet på vej”.

    Trine Schrøeder: “Jeg gad faktisk godt at have et job som hans”

    Trine Schrøeder har været ansat hos Elis i mere end 11 ½ år. Efter ca. 10 år skiftede hun fra at være servicekonsulent til at blive Key Account Manager hos Elis. Hun fortæller:

    “Som servicekonsulent havde jeg fokus på den daglige drift og det praktiske med at få vores løsninger til at fungere for vores kommunekunder. Men når jeg indimellem var sammen med vores Key Account Manager til præsentationer ude hos vores kunder, så tænkte jeg: “Jeg gad faktisk godt at have et job som hans”. I årenes løb fik jeg en stigende interesse for det strategiske i Key Account Manager-rollen med at rådgive kunder om at sammensætte de rette produkter – og da vores Key Account Manager en dag skiftede job, fortalte jeg åbent min chef, at jeg ønskede den stilling. Hun var utroligt imødekommende og sagde, at jeg da hurtigst muligt skulle søge jobbet. Det havde jeg faktisk forventet, at hun ville sige, for her har vi en vildt fed kultur, hvor det hyldes, når medarbejdere flytter sig internt”, siger Trine Schrøeder og fortsætter:

    “Her handler det virkelig om potentiale, og det oplevede jeg allerede ved min første jobsamtale hos Elis for mere end 11 ½ år siden, hvor jeg kom med en pædagogisk baggrund og ikke vidste spor om forretningsgange. I stedet talte vi ved jobsamtalen om relationer, og hvordan man har en god dialog med andre, hvilket både er vigtigt i en pædagogisk rolle og i en servicefunktion. I alle de år, hvor jeg har arbejdet hos Elis, har jeg virkelig udviklet mig – både i mine stillinger og gennem de projektledelse- og serviceuddannelser på erhvervsakademiet, jeg har taget som en del af mit job. Jeg har det faktisk så godt hos Elis, at jeg forventer at blive her, indtil jeg en dag skal pensioneres.”

    Peter Ammonsen: Personlighedstest og jobopstart med lille budget

    Peter Ammonsen har været ansat som salgskonsulent hos Elis i mere end 7 ½ år, og han har skiftet stillinger indenfor Elis’ produktområder. Tidligere arbejdede han som salgskonsulent indenfor måtter, og nu arbejder han med Elis’ hygiejneløsninger som f.eks. papir-, sæbe- og spritdispensere til toiletmiljøer. Han fortæller:

    “Jeg var blevet nysgerrig på den lidt længerevarende salgsproces ved hygiejneløsninger, hvor man går mere i dybden med tingene. Så da stillingen en dag blev slået op, talte jeg straks med min nærmeste leder om, at jeg gerne ville søge den – og det betød så meget for mig, at hun begejstret sagde: “Peter, jeg ved, at det er velovervejet, så det vil jeg ikke stå i vejen for”. Herefter talte jeg med Malene Dalgaard, og jeg fik taget en personlighedstest for at sikre, at jeg ville passe godt sammen med min nye chef og afdeling. De lod mig også starte med et lille budget, som jeg skulle nå – ligesom hvis jeg var blevet ansat udefra”, siger Peter Ammonsen og fortsætter:

    “Her tager lederne sig generelt god tid til oplæring, og nye medarbejdere bliver mindet om, at de er her, fordi man tror på dem. Vi har i det hele taget et meget familiært og tillidsfuldt bånd til hinanden, og når vi salgskonsulenter er afsted på vores årlige kickoff-møder, så står direktøren selv i døren og tager imod os alle med et kram. Der er mange, der skifter job internt, fordi vi alle ved, at det er velset, og fordi lederne lytter og prøver at imødekomme de ønsker, vi har for at udvikle os – og jeg tror, det er altafgørende for, at Elis og andre virksomheder kan beholde deres velkvalificerede medarbejdere”.

    Elis vil udvikle den arbejdsplads, som medarbejderne selv synes, er den bedste for dem – læs mere 

    Kontakt:

    Marketingchef Anna-Sofie Plougmand email: Anna-Sofie.Plougmand@Elis.com

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13718812&publisherId=13561389&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **