Pressemeddelelse fra Forsikring & Pension
Vær varsom, hvis du modtager en mail fra dit forsikrings- og pensionsselskab, hvor du bliver bedt om at klikke på et link. Flere forsikrings- og pensionsselskaber oplever, at der sendes falske e-mails ud, hvor det ser ud som om, at et givent selskab er afsenderen.
F&P opfordrer til, at man ved nogen form for tvivl i stedet logger ind på virksomhedens hjemmeside – frem for at bruge et link. Det er med til at skabe bedst mulig it-tryghed for kunderne og medlemmerne.
– Svindlerne bliver mere kreative i deres jagt på at snyde penge fra folk. Derfor forsøger vores branche at kommunikere så sikkert som muligt med vores kunder. Hos de fleste af vores selskaber skal man logge ind på hjemmesiden for at kommunikere for at minimere risikoen for svindel, fortæller vicedirektør Thomas Brenøe i F&P – brancheforeningen for forsikrings- og pensionsselskaber.
Falske e-mails
Falske e-mails – også kaldt phishing-mails – er e-mails, som har til formål at lokke dine personlige oplysninger ud af dig.
– Vores selskaber ville aldrig bede deres medlemmer eller kunder om validering af oplysninger, konto- eller kortnummer i en e-mail eller via et link i en e-mail. Det sker ved, at man skal logge ind på deres sider med MitID, fortæller Thoms Brenøe.
Falske opringninger
Flere oplever også, at svindlere ringer og udgiver sig for at være fra branchen og beder om personoplysninger eller bankoplysninger, som kort- eller kontonummer og kontrolcifre for fx at få udbetalt et skyldigt beløb.
– Læg røret på – og ring selv til dit eget selskab, hvis du er i tvivl om ægtheden, lyder det fra Thomas Brenøe.
På
kan man få gode råd og finde viden, vejledning og konkrete værktøjer til en sikker digital hverdag. Det er Det Kriminalpræventive Råd der står bag siden.Kontakt:
Pressechef Nicolai Schacke email: nis@fogp.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **