Pressemeddelelse fra Madkulturen
I snart ti år har videns- og forandringsorganisationen Madkulturen fulgt udviklingen i danskernes madvaner tæt gennem årlige undersøgelser på tværs af befolkningen. Fra i dag er den viden samlet i et nyt madindeks, hvor man selv kan søge i de mange resultater.
“Madindekset Tal om mad er tænkt som en gave til alle, som interesserer sig for tendenserne i vores madkultur. Siden rummer rigtig mange indsigter, som kan være guld værd, hvis man arbejder med mad og måltider. Eller når man fx som journalist skal researche på et bestemt aspekt af vores madvaner”, forklarer direktør Judith Kyst.
Hun har siden 2011 stået i spidsen for Madkulturens arbejde med at styrke den danske madkultur og sikre bedre mad til alle. Det sker gennem partnerskaber og forandringsprojekter for især madprofessionelle, som gennem deres arbejde kan gøre en forskel for hverdagsmaden.
Viden som grundlag for handling
Madkulturens indsatser bygger på et stærkt fundament af viden, som bl.a. bliver formidlet i de årlige Madkultur-undersøgelser.
“For at kunne styrke madkulturen har vi brug for at forstå, hvad der driver udviklingen. Den tilgang har vi gode erfaringer med i Madkulturen. Og ved at dele vores data vil vi understøtte, at flere aktører får øje på specifikke områder, hvor maden kan vendes fra at være en del af problemet til at blive en del af løsningen for vores samfund. Fx ift. klima, fællesskaber eller ulighed i sundhed”, siger Judith Kyst.
Det nye madindeks samler resultaterne fra Madkultur-undersøgelserne fra årene 2015 til 2022, så man selv kan følge udviklingen i hovedtal om bl.a. ingredienser i aftensmaden, madlavning og holdninger til fx klimavenlig mad. Derudover kan man filtrere for forskellige befolkningsgrupper for at få mere specifikke resultater frem.
Stort datasæt
Samlet set bygger madindekset på svar fra mere end 19.000 danskere, og de bliver snart suppleret med nye data for 2023, som Madkulturen indsamler i løbet efteråret.
“Tal om mad indeholder desværre ikke alle resultater fra votres målinger. Men hvis der viser sig en spændende tendens, som skal belyses nærmere, kan vi supplere med analyser ud fra vores store bagkatalog af data om mad- og måltidsvaner”, siger Judith Kyst.
Det nye madindeks findes på
.Kontakt:
Videns- og kommunikationschef Hannibal Hoff tlf.: 25329201 email: hannibal@madkulturen.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **