PRM / Nu får København sin nye, internationale festival for gaming og esport

    Pressemeddelelse fra Bellagroup A/S

    OBS! INDHOLDET I DENNE PRESSEMEDDELELSE ER KLAUSULERET TIL UDGIVELSE TIDLIGST TORSDAG D. 31. AUGUST KL. 09:00.

    Uanset om man er typen, der er vokset op med pixelerede arkadespil, maler figurer i kælderen, bytter kort med naboen, eller mærker adrenalinen pumpe i onlinekampe på skærmen, er der god grund til at spærre øjnene op i dag. Nu er det officielt: Copenhagen Gaming Week løber af stablen til januar.

    Copenhagen Gaming Week er Danmarks nye, episke og internationale festival for alt, der handler om gaming og esport. Her kan besøgende i alle aldre udforske fremtidens teknologi, dykke ned i nutidens hotteste trends og hylde fortidens retrolækre spilklassikere, mens de dyrker og udvider et unikt fællesskab med andre, der deler samme passion.

    “I den brede befolkning hersker en tendens til at sætte lighedstegn mellem gaming og esport. Men den strukturerede, konkurrencedrevne gaming, vi kalder esport – og som også bliver en central del af Copenhagen Gaming Week – er kun toppen af et kæmpe isbjerg. Nedenunder bor en verden af passionerede communities. Det er folk, der dyrker cosplay, samler på fodboldkort eller spiller på telefonen og hyggens skyld. Dem, og mange, mange flere vil vi også fejre og facilitere et mødested for,” siger Kevin Helsinghof, kommerciel direktør for Bella Arena og Bella Center Copenhagen.

    Copenhagen Gaming Week skal være et fyrtårn

    Mens Bellagroup med Bella Arena og Bella Center Copenhagen lægger hus til Copenhagen Gaming Week, står Jakob Lund Kristensen fra Blackbox Media i spidsen for et team, der sourcer og kuraterer indholdet til det nye kæmpeevent. Jakob har tidligere grundlagt den verdensberømte, danske esport-sensation, Astralis, samt den globalt anerkendte turnerings- og medieplatform, BLAST. Med Copenhagen Gaming Week, er der dog noget helt nyt på spil:

    “Danmark har over de sidste mange år opnået en unik position i gaming globalt, specielt grundet nogle stærke fyrtårnsselskaber primært funderet omkring den konkurrencedrevne del af gaming. Vi står nu med en unik mulighed for at skabe et helt nyt samlingspunkt, som går langt udover esporten og for alvor kan sætte Danmark på landkortet i langt bredere forstand. Vi håber, at Copenhagen Gaming Week kan blive en katalysator og være med til at sætte en streg under Københavns internationale position som gaming-hovedstad,” understreger Jakob Lund Kristensen.

    Positionering af København som gamingdestination

    Netop branding af København som gaming-destination har stået højt på dagsordenen for Wonderful Copenhagen, der siden 2019 har været primær udviklingspartner på Copenhagen Gaming Week side om side med Bellagroup. Det slår kommunikationsdirektør i Wonderful Copenhagen, Rikke Holm Petersen, fast:

    “Gaming og esport er blevet en af verdens mest betydningsfulde arenaer for kultur, sport og underholdning, og det er en stærk platform til at eksponere hovedstaden internationalt. Og når vi så samtidig kan placere Copenhagen Gaming Week på et tidspunkt på året, hvor der er få besøgende i hovedstaden, bidrager det til vores målsætning om en mere bæredygtig turistdestination, hvor hype og interesse spredes ud over året.”

    Fire unikke verdener og et stærkt vidensfundament

    Copenhagen Gaming Week bygges op omkring fire unikke verdener, der taler til hver sit kernesegment af miljøet, men samtidig byder indenfor til nye oplevelser på kryds og tværs for gæsterne til januar:

    • Esports Arena: En adrenalinpumpende trykkoger, hvor tusindvis af deltagere kan opleve kendte CS:GO-tophold i intens kamp mod globale udfordrere. Turneringen løber af stablen alle dage af Copenhagen Gaming Week med “Grand Final” om søndagen.
    • Urban & Sport: Her møder virtuelle gaming-kæmper og verdenskendte brands alt fra fysiske sportsgrene til mode, musik, streaming og popkultur. Udforsk de nyeste tech-trends, udfordr vennerne på indendørs gadebaner og mød de fedeste creators.
    • Superfans: Gaming er ikke bare en hobby; det er et dybt forankret og passioneret fællesskab. I SUPERFANS-verdenen kan man nørde helt ud, bytte kort, deltage i episke kampe, flashe ikoniske karakterkostumer og connecte med nye og gamle venner.
    • New Generation: Stedet hvor de yngste og kommende gamere får mulighed for at opleve spillenes vidunderlige universer i et meningsfuldt og trygt miljø. Fokus ligger på leg, læring følelser og fysisk bevægelse drevet frem af elskede karakteruniverser og helt nye titler.

    Foruden de fire verdener faciliterer Copenhagen Gaming Week gennem flere organisationspartnerskaber en række talks om bl.a. sundhed, ligestilling og onlineadfærd i gaming, samt adgang til viden og sparring for unge, der ønsker at udforske mulighederne for en uddannelse og fremtid på området.

    Fakta om Copenhagen Gaming Week:

    • Finder sted første gang i Bella Arena og Bella Center Copenhagen d. 12.-14. januar 2024.
    • Udviklet i et partnerskab mellem Bellagroup, Wonderful Copenhagen og Blackbox Media.
    • Der er tale om et tilbagevendende event, som skal udvikles år for år og på sigt strække sig over flere dage, samt involvere flere aktører og områder i København.
    • Til den første 2024-udgave er målet 15.000 besøgende, der primært forventes at være fra Danmark og Sverige. Herfra skal særligt andelen af internationale besøgende vækstes.
    • Copenhagen Gaming Week er støttet af Region Hovedstaden og Københavns Kommune.
    • En del af støtten er øremærket hhv. aktivering af byens børn og unge, samt et talenttiltrækningsspor, som drives af Copenhagen Capacity.
    • Billetter sættes til salg torsdag d. 31. august kl. 09:00 via www.copenhagengamingweek.dk

    Kontakt:

    Kommunikationsdirektør Kaspar Mørk Arianto email: kaar@bellagroup.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13716676&publisherId=13559759&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **