PRM / Bedre mulighed for kontakt med kommunens Byplan giver positive resultater

    Pressemeddelelse fra Rudersdal Kommune

    Siden slutningen af april har Byplan i Rudersdal Kommune haft udvidet åbningstider for telefonbetjening af borgernes henvendelser. I bestemte tidsrum kan man nu komme i direkte kontakt med en medarbejder på et fagområde og i mange tilfælde umiddelbart få et svar.

    Er der tale om et meget specifikt spørgsmål eller en opfølgning på en igangværende sag, kan det være en fordel, at sagsbehandleren, som har borgerens sag, ringer eller skriver tilbage.

    – Jeg er glad for, at borgerne nu har fået bedre mulighed for at kontakte sagsbehandlerne i Byplan. Det er et vigtigt supplement til de øvrige indgange, vi har og den styrkede borgerdialog, som vi lægger meget vægt på. Jeg kan konstatere, at reaktionerne har været positive, siger formand for Arkitektur- og Byplanudvalget, Christoffer Buster Reinhardt (C).

    Bred vifte af kontaktmuligheder

    Konkret sker der det, at når en borger ringer enten til Byplan eller på kommunens hovednummer, bliver opkaldet taget i Kontaktcentret. Kan medarbejderen ikke svare på henvendelsen, bliver telefonen stillet videre til en vagttelefon i Byplan, som er bemandet af en fagmedarbejder.

    Den nye adgang supplerer de eksisterende muligheder for at få lagt en telefonbesked via Kontaktcentret eller sende en mail med sit spørgsmål til Byplan. Samlet set er der fortsat en bred vifte af muligheder for at komme i kontakt med Byplan, ligesom det fortsat er muligt at booke en forhåndsdialog, hvis man har planer om et byggeri og gerne vil have afklaret muligheder og rammer. 

    Nedgang i sagsbehandlingstiderne

    Samtidig kan der nu måles en markant nedgang i sagsbehandlingstiderne på byggesager. Sagsmængderne har været rimelig konstante i 2023 i forhold til sidste år, men ansættelse af flere sagsbehandlere og mere effektive sagsgange har nu givet positivt resultat.

    Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for første halvår af 2023 for nye enfamiliehuse samt tilbygninger til samme var på 30 dage, og det er således langt under det kommunale servicemål på 75 dage i gennemsnit.

    Christoffer Buster Reinhardt fortsætter:
    – Jeg glæder mig rigtig meget over dette resultat, som er bedre end jeg havde forventet.  Vi ser ind i flere tunge sager i efteråret, som gør, at vi skal fastholde vores fokus på sagsbehandlingstiderne. Samtidig har vi rigtig mange lovliggørelsessager, som jeg meget gerne ser, vi kan komme videre med at få afsluttet. 

    Byplan modtager mange forskellige henvendelser – lige fra spørgsmålet om reglerne for hegn og hække, over mulighederne for at bygge nyt hus til sin familie, til virksomheder der ønsker at etablere sig i kommunen og i den forbindelse har spørgsmål.

    Byplan tilstræber altid at vejlede bedst muligt, men støder også på ønsker og drømme, der ikke kan lade sig gøre på grund af gældende lovgivning.  Ønsker du har booke en forhåndsdialog, kan det ske på https://www.rudersdal.dk/infosider/forhaandsdialog 

    Byplans telefontider

    Byplan kan kontaktes via kommunens Kontaktcenter på 46 11 25 00. Byplans telefontider er:
    Mandag-tirsdag: 10-12
    Onsdag lukket
    Torsdag 13-16
    Fredag 10-12

    Kontakt:

    Kommunalbestyrelsesmedlem Christoffer Buster Reinhardt tlf.: +45 51 26 99 26 email: chrre@rudersdal.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13712732&publisherId=13561555&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **