PRM / Alt for lang sagsbehandlingstid på nye boliger: Kommuner overholder ikke aftale

    Pressemeddelelse fra Dansk Ejendomsmæglerforening

    Mens familier skal vente meget længe i nogle kommuner, så når de i andre kommuner knap at tænke den nye bolig igennem, før sagsbehandlingen er overstået på kommunekontorerne. 

    Værst ser det ud i Københavns Kommune, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for byggesager er 212 dage. I henholdsvis Allerød og Lyngby-Taarbæk kommuner skal en familie vente i henholdsvis 187 og 185 dage. I alle tre kommuner er sagsbehandlingstiden steget fra 2021 til 2022. Det viser data fra KL’s servicemålsstatistik.

    Vallensbæk Kommune er helt i front med regionens laveste sagsbehandlingstid. Her skal man kun vente otte dage på at få sin sag behandlet. Kommunerne Ishøj, Halsnæs, Furesø og Dragør følger godt efter, med sagsbehandlingstider der holder sig inden for servicemålsaftalen. 

    “Tallene viser tydeligt, at ventetiden på at få behandlet sin byggesag varierer meget fra kommune til kommune. Det bliver i mange tilfælde en flaskehals for de borgere, der gerne vil udvide eller bygge nyt. Det må kunne gøres bedre,” siger direktør i Dansk Ejendomsmæglerforening, Ole Hækkerup.  

    En unødig lang proces: indfør klima-fasttrack  

    I 2015 indgik regeringen og KL en aftale om fælles servicemål. Aftalen skulle være med til at sikre, at byggesagerne ikke bliver trukket i langdrag. Max 40 dage må en kommune bruge på sagsbehandling af enfamiliehuse, hvis den skal leve op til servicemålet. Det mål er der kun fem kommuner i regionen, der lever op til. 

    Det er en kompleks proces at få opført et nyt hus, og derfor er det afgørende, at der er mindst muligt bureaukrati, så processen fra ansøgning til godkendelse ikke bliver unødigt lang.  

    Det er spildtid, og al den ventetid koster. Derfor anbefaler Dansk Ejendomsmæglerforening, at politikerne kigger på at lave et fasttrack-system. Hvis en byggesag indeholder klimatiltag ud over, hvad der kræves i byggeloven, så skal sagsbehandlingstiden holdes under 30 dage.  

    “Et klima-fasttrack for byggesager vil betyde, at borgerne oplever kortere sagsbehandlingstid, og samtidig bliver man som bygherre motiveret til at tænke mere klimavenligt. På den måde slår man to fluer med et smæk,” siger Ole Hækkerup.  

    Det vil sikre en mere effektiv byggeproces og samtidig gavne klimaet.  

    Sagsbehandlingstid i 2021 samt 2022 i kommunerne i regionen 

    Kommune 

    2021 (dage) 

    2022 (dage) 

    Københavns Kommune 

    163 

    212 

    Allerød Kommune 

    117 

    187 

    Lyngby-Taarbæk Kommune 

    128 

    185 

    Tårnby Kommune 

    138 

    152 

    Gentofte Kommune 

    124 

    150 

    Hørsholm Kommune 

    120 

    139 

    Bornholms Regionskommune 

    47 

    138 

    Frederiksberg Kommune 

    65 

    107 

    Gladsaxe Kommune 

    74 

    102 

    Gribskov Kommune 

    116 

    100 

    Rudersdal Kommune 

    85 

    92 

    Herlev Kommune 

    71 

    81 

    Frederikssund Kommune 

    71 

    80 

    Hillerød Kommune 

    26 

    70 

    Høje-Taastrup Kommune 

    35 

    68 

    Helsingør Kommune 

    91 

    66 

    Brøndby Kommune 

    82 

    59 

    Fredensborg Kommune 

    44 

    53 

    Rødovre Kommune 

    38 

    48 

    Hvidovre Kommune 

    53 

    46 

    Egedal Kommune 

    63 

    45 

    Albertslund Kommune 

    45 

    45 

    Glostrup Kommune 

    27 

    44 

    Ballerup Kommune 

    28 

    44 

    Dragør Kommune 

    44 

    38 

    Furesø Kommune 

    33 

    36 

    Halsnæs Kommune 

    43 

    36 

    Ishøj Kommune 

    42 

    20 

    Vallensbæk Kommune 

    Gennemsnit hele regionen 

    70 

    77 

    Kontakt:

    Direktør Ole Hækkerup email: oh@de.dk

    Kommunikationskonsulent Katrine Seier tlf.: 32 64 45 32 email: ks@de.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13707964&publisherId=13560222&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **