Pressemeddelelse fra Cepos
“Det ville være symbolpolitik af værste skuffe at øge kravene til biobrændsler i benzin og diesel for at nå en delmålsætning på klimaområdet i 2025, sådan som regeringen tilsyneladende overvejer,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
“Det overordnede 2030-klimamål er i forvejen valgt ret arbitrært, og delmålsætningen i 2025 er endnu mere tilfældig. CO2-fortrængning i brændstoffer er samtidig ikke omkostningseffektiv klimapolitik. Ifølge regeringens egne beregninger er den samfundsøkonomiske omkostning med 2.800 kr./ton otte gange så høj som den generelle CO2-afgift i 2025,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
“Hvis politikerne endelig vil bruge af de knappe ressourcer til grøn omstilling til at indfri 2025-målsætningen, bør det ske ved de billigste redskaber til rådighed. Det vil være at indfase CO2-afgiften hurtigere end planlagt samt anvende adgangen til at annullere CO2-kvoter,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
“I stedet for at øge kravet om CO2-fortrængning fra drivmidler bør regeringen arbejde for at få fjernet den eksisterende EU-regulering på området. Fortrængningskrav er et entydigt dårligere redskab end CO2-afgiften, som også omfatter benzin og diesel. Ligesom afgiften øger det prisen på benzin og diesel og skaber lækage i form af grænsehandel, men giver modsat afgifter ikke penge i statskassen,” siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
Otto Brøns-Petersen kan kontaktes på 20 92 84 40 for uddybende kommentarer.
Kontakt:
Analysechef Otto Brøns-Petersen email: otto@cepos.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **