Pressemeddelelse fra Skorstensgaard Danmark A/S
Det er dejligt at kunne tænde for bilens aircondition, når temperaturen er høj, og luften i kabinen er tæt af solens varme. Den kolde luft, du føler, når airconditionanlægget startes, opstår, fordi der sidder en slags radiator under instrumentpanelet, som bliver kold i stedet for varm, og cirkulerer kølig luft rundt i kabinen.
Et biprodukt af denne nedkøling er kondensvand, som dannes på radiatoren. Du vil om sommeren, især på en varm fugtig dag, kunne se at der drypper vand ud midt under bilen, det er helt bevidst, for hvis dette afløb var stoppet, ville du i stedet få våde fødder når du sad i bilen.
Men den fugt der er på radiatoren og i varmekanalerne tørrer ikke altid helt ud og i nogle tilfælde danner den bakterier, svampe og andre mikroorganismer inde i anlægget. Det kan lugte lidt af sure sokker og er heller ikke helt sundt at indånde – og her vil en airconditionrens virke godt.
Gør-det-selv service af aircondition og klimaanlæg
I de fleste butikker, der sælger autoudstyr, kan du købe en spray, der renser bilens klimaanlæg og aircondition, en såkaldt “airconditionrens”. Det er en lille beholder, man sætter til at tømme sig i kabinen, mens bilen er startet, og blæseren er sat til recirkulation.
Produktet i beholderen går med i luftcirkulationen og neutraliserer bakterier og svampespor samt ubehagelige lugte i anlægget og kan i stedet efterlade en frisk duft af citrus, hvis du vælger en af dem med duft. Sprayen er rimelig nem at anvende og skader ikke bilens interiør eller efterlader pletter. Men du skal undgå at indånde midlet under tømning.
Sådan gør du:
- Slå airconditionanlægget fra og sæt blæser på fuld varme i 10 min. for at tørre radiatoren/fordamperen ud
- Sæt anlægget på middelvarme og recirkulation
- Skru blæseren op på fuld kraft
- Aktivér dåsen med kabinerens i kabinen på gulvet foran passagersædet
- Luk vinduer og døre i 30 minutter
- Åbn vinduer og døre for at lufte godt ud.
Du har nu renset bilens klimaanlæg og aircondition for bakterier.
Vi anbefaler egentlig at skifte pollenfilter samtidig med en airconditionrens, fordi filteret også kan indeholde snavs og lugt, men det er selvfølgelig helt op til dig.
Hvis du ikke selv vil bøvle med at rense din aircondition, kan du altid booke en tid hos en mekaniker.
Klimaanlæg vs. aircondition: Dette er forskellen
Har du undret dig over, om der er forskel på et airconditionanlæg og et klimaanlæg? Det er der faktisk. Det er to forskellige ting. Klimaanlægget er det system, der justerer temperatur og luftflow i bilen, og sørger for, at temperaturen er, som du ønsker den. Aircondition er det anlæg, der køler luften ned.
Med et klimaanlæg kan du altså indstille temperaturen til en bestemt grad, hvorefter systemet selv sørger for at holde temperaturen på dette niveau i hele bilen. Du kan i nogle biler også indstille temperaturen efter zoner – for eksempel hvis du ønsker, at det skal være køligere på passagersædet end på førersædet.
Airconditionanlægget supplerer dit klimaanlæg ved at gøre luften endnu køligere på en varm sommerdag. En anden fordel ved aircondition er, at kølefunktionen kan trække fugt og dug væk fra ruderne.
Hvordan virker aircondition i bilen?
Det virker ved, at airconditionkompressoren, der sidder i motorrummet sender kølemiddel ved højt tryk hen til en ventil lige før radiatoren/fordamperen. Ved ventilen skabes et fald i trykket, der forårsager, at radiatoren bliver meget kold. Luften, der passerer forbi radiatoren, bliver nu blæst ud som en kølende brise i bilens kabine.
Da anlægget bruger kølemiddel for at virke, bør du tjekke din bils aircondition hvert andet år. Anlægget taber nemlig op mod 10% om året. Mangler dit anlæg kølemiddel, kan det gå ud over køleeffekten, og løber den helt tør, kan det gå ud over levetiden på systemet. Du må ikke selv fylde kølemiddel på bilen.
Kontakt:
Kommunikationsspecialist Selda Canbek tlf.: 24604070 email: seca@skorstensgaard.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **