Pressemeddelelse fra Patent- og Varemærkestyrelsen
På vores sommerferie i udlandet er det sjældent kun café- og restaurantbesøg, der trækker. Gadesælgere frister ofte med gode tilbud, og på de lokale markeder bugner det af indbydende varer – lige fra tøj, ure, smykker til elektronikvarer – og dét til billige priser. Men her kan der også være risiko for at støde på kopivarer, og det kan være svært at spotte, om det ferieminde, du har udset dig, er ægte.
Hvad enten du går efter købe souvenirs fra dit ophold i Barcelona, en flot og billig taske fra Beograd, eller måske en ekstra mobiloplader fra et marked i Bangkok, skal du være opmærksom på, at der kan gemme sig meget bag produkternes polerede overflade. Kopivarer kan nemlig være både farlige og sundhedsskadelige:
“Der er mange gode grunde til at styre uden om kopivarer. Bagmændene bag kopivarer er ofte organiserede kriminelle, som også kan være involverede i andre former for alvorlig kriminalitet. De falske produkter kan være decideret farlige. Fx kan forfalsket legetøj, tekstiler og kosmetik indeholde sundhedsskadelige stoffer, og forfalsket elektronik som mobilopladere kan risikere at bryde i brand,” siger varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen, Henriette Vængesgaard Rasch.
Så hvordan spotter du kopivarerne?
Her er fire gode råd at følge, så du får ægte ferieminder med hjem i kufferten:
1) Er prisen mistænkelig lav?
Er tilbuddet for godt til at være sandt? Så er det højst sandsynligt også tilfældet. Mange af os er skeptiske, når telefonsælgere vil sælge os en ny forsikring, men hvorfor stoler vi på en gadesælger på strandpromenaden?
2) Tjek kvaliteten
De kriminelle bagmænd er blevet dygtigere til at snyde, så det kan være svært at skelne mellem ægte og falske produkter. Et godt tip er at tjekke om kvaliteten er dårlig. Er der fx ujævne sømme i tekstiler og læder – eller lugter varen af lim, plastik eller kemikalier?
3) Undersøg emballagen
Tjek også om emballage, tekst og billeder har dårlig kvalitet, eller om der er stavefejl eller manglende produktinformation?
4) Hvor bliver varen solgt?
Er salgsstedet usædvanligt i forhold til varens image? Ligner butikken og ekspedienten en repræsentant for det pågældende mærke? Mange producenter oplyser, hvem der forhandler originalprodukterne på deres hjemmeside.
Du kan læse mere på
. Hjemmesiden drives af 12 myndigheder, som samarbejder tæt om at bekæmpe kopivarer.Kontakt:
Kommunikationschef Tine Heide Thomsen tlf.: 20 76 92 08 email: tiht@dkpto.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her:
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **