PRM / Djøf: Hver tredje konsulent føler sig presset til at arbejde mere, end de ønsker

    Pressemeddelelse fra Djøf

    Konsulent- og rådgivningsvirksomhederne har i mange år været en spændende og attraktiv branche for dygtige og dedikerede mennesker med store ambitioner. Men de nye generationer udfordrer branchens forretningsmodel, for selvom de gerne vil give den en skalle, stiller de spørgsmål ved et arbejdsliv med et højt og vedvarende arbejdspres. Derfor opfordrer Anne Waagstein, formand for Djøf Privat, branchen til at passe godt på sit vigtigste råstof – medarbejderne:  

    “Danmarks konsulent- og rådgivningsvirksomheder er vigtige for os alle sammen, og de er med til at løse store samfundsmæssige udfordringer og udvikle talenter. Men branchen skal passe bedre på sine medarbejdere, hvis den fortsat skal kunne tiltrække, udvikle og fastholde talent. Derfor kommer vi med syv anbefalinger til branchen, siger Anne Waagstein, formand for Djøf Privat 

    De unge konsulenter er mest udsatte    
    En ny medlemsundersøgelse fra Djøf viser, at næsten hver tredje medarbejder i konsulent- og rådgivningsbranchen oplever et pres fra deres nærmeste leder til at arbejde mere, end de ønsker. Over halvdelen har svaret, at de arbejder over forventet arbejdstid flere gange om ugen. Det er væsentligt mere end Djøfs øvrige privatansatte medlemmer.  
     
    Særligt de yngste konsulenter oplever højt arbejdspres og uklare retningslinjer for, hvornår de kan holde fri. 42 procent af de ansatte under 30 år angiver, at de føler sig presset til at arbejde mere, end de ønsker. For medarbejdere over 30 år er tallet 24 procent. Blandt dem under 30 år, som oplever et højt forventningspres, angiver hele 93 procent, at der ikke er klare regler for, hvornår de skal stå til rådighed.  

    “Et højt tempo og store forventninger til kvaliteten af medarbejdernes leverancer skaber et massivt arbejdspres. Jeg synes, det er bemærkelsesværdigt, at så mange af vores medlemmer i konsulent- og rådgivningsbranchen oplever udfordringer med at balancere arbejde og fritid. Vi kan hjælpe et stykke i Djøfs medlemsrådgivning, hvor vi møder mange af dem. Men prisen kan være udbrændte medarbejdere og hyppige opsigelser, og det er hverken den enkelte eller virksomheden tjent med,” siger Anne Waagstein. 

    Djøfs syv anbefalinger til konsulentbranchen 
    Djøf har i tæt samarbejde med sine medlemmer i branchen udviklet syv anbefalinger, der anviser vejen til en god og attraktiv konsulentarbejdsplads.  

    1. Hav fokus på den synlige og gode personaleledelse  
    2. Skab klarhed om, hvornår medarbejdere kan holde fri og restituere  
    3. Skab rammerne for, at medarbejdere kan have en sund balance mellem arbejds- og fritidsliv  
    4. Skab rammerne for et inkluderende arbejdsmiljø og en divers sammensætning af medarbejdere i alle lag af virksomheden  
    5. Tilbyd medarbejdere lige vilkår under og efter barsel  
    6. Vær transparente om lønvilkår  
    7. Tag samfundsansvar 

    Giv medarbejderne lyst til at blive  
    Anne Waagstein opfordrer virksomhederne til at tage imod anbefalingerne og tilpasse dem til deres forretningsstrategi. Målet er at skabe rammerne for bæredygtige arbejdspladser, hvor der både er plads til store karriereambitioner og bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv, lyder det fra Anne Waagstein:  

    “Selvom branchen byder på fagligt spændende opgaver og ofte også god løn, stemmer de unge og karrierestarterne med fødderne, hvis der er dårlige arbejdsvilkår. Derfor går vi ud med syv anbefalinger, der skal ses som en håndsrækning til virksomhedernes arbejde med at være attraktiv for både unge og mere erfarne.”

    Læs mere om anbefalingerne her: Den gode arbejdsplads i konsulentbranchen | Djøf (djoef.dk)

    Kontakt formand for Djøf Privat, Anne Waagstein, tlf. 30 92 89 02 

    Djøf Privat varetager interesser for 31.000 privatansatte medlemmer med og uden lederansvar samt selvstændige.  

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13702158&publisherId=8514784&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **