PRM / Brugte elbiler populære som aldrig før

    Pressemeddelelse fra Bonzer

    Der er aldrig blevet solgt så mange brugte elbiler som lige nu. På linje med den generelle popularitet, som elbiler oplever, har der også været en eksplosiv stigning i salget af de brugte elbiler. Når man kigger på, hvor stor en del af brugtvognssalget der har involveret elbiler, er de brugte elbiler faktisk mere populære end de splinternye.

    Brugte elbiler udgør nemlig 7,3% af den samlede brugtvognshandel, mens de nye elbiler ‘kun’ udgør 4,3% af salget af nye biler, viser tal fra Danmarks Statistik. Begge tal er steget voldsomt de sidste par år.

    Efterspørgslen kan også mærkes på brugtvognsmarkedet, hvor det står helt tydeligt, at elbiler er mere eftertragtede end nogensinde før.

    “Vi oplever netop nu en stigning i både priser samt efterspørgsel på brugte elbiler, og denne stigning ser vi som et klart tegn på den øgede interesse og accept af brugte elbiler blandt forbrugerne”, forklarer Kenni Nellemann, Indkøbschef, fra Autobasen, der hvert år opkøber massevis af brugte biler fra private danskere.

    Selvom elbilernes stigning i popularitet har været eksplosiv, er der ingen forventning om, at det vender. Hos Autobasen forventer man snarere, at elbiler vil fortsætte med at vinde indpas, og forventningen er således også, at elbiler inden længe vil udgøre størstedelen af brugtvognshandlen.

    “Branchen virker til at have taget beslutningen om, at elbiler er vejen frem, og derfor vil elbilsmarkedet vokse markant – især bakket op omkring de politiske beslutninger for en grønnere bilpark i Danmark – hvilket også vil smitte af på brugtvognsmarkedet, hvor de vil overtage størstedelen af markedet på sigt”, siger Kenni Nellemann.

    Brugte Teslaer er mest eftertragtede

    Tesla udmærker sig som det bilmærke med pt. flest nyregistreringer i 2023, men det er ikke kun nye Teslaer, som er utroligt populære. Også i den elektriske del af brugtvognshandlen er det Tesla, som vinder den store popularitets-pris.

    “Tesla er stadig førende i forhold til antal solgte biler og den generelle popularitet i markedet. Det skyldes, at de er foran konkurrenterne på både udstyr, rækkevidde og pris”, forklarer Kenni Nelleman.

    Dette underbygges da også fint af, at da årets brugtbil i Danmark skulle kåres i 2022, var det Tesla Model 3, som løb med hæderen, som den første elbil nogensinde.

    Et forsigtigt og påvirkeligt marked præget af grundighed

    Brugtvognsmarkedet for elbiler er præget af en helt særlig grundighed, når det kommer til at undersøge den ønskede model og dens alternativer. Den grundighed falder i bund og grund tilbage på en forsigtighed og en bekymring for at købe en bil, som bliver forældet på grund af teknologisk udvikling, hvis man spørger Kenni Nellemann.

    “Køberne af brugte elbiler har i større grad undersøgt alternative modeller og sat sig ind i udstyr, rækkevidde, eventuelle kommende opgraderinger af modeller og størrelser på batterier. Det skyldes, at der stadig er stor forsigtighed i markedet, da mange bekymrer sig om, hvorvidt modellerne i højere grad bliver forældede grundet de hastige teknologiske fremskridt ift. batteriteknologi mv”, siger Kenni Nellemann.

    Samtidig har markedet vist sig ganske påvirkeligt af eksterne faktorer. Dels betød Teslas store prisnedsættelser i starten af året, at både pris og efterspørgsel faldt i en periode, men også de svingende elpriser har været årsag til midlertidige dyk i markedet.

    På trods af de forsigtige og påvirkelige markedsvilkår er det dog den klare forventning, at elbiler bliver den dominerende faktor i brugtvognshandlen.

    “Elbiler vil overtage størstedelen af markedet, men der vil dog stadig være en relativt stor andel brugte biler med fossile brændstoffer, indtil der lovgivningsmæssigt stoppes for dette”, siger Kenni Nellemann.

    Kontakt:

    Kenni Nellemann email: kn@autobasen.dk

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13690470&publisherId=13560406&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **