PRM / Fra 1. juli fritages sundhedsansatte for modregning i efterløn i to år

    Pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet

    Afskaffelsen af modregningen er en del af Aftale om Akutplan for Sygehusvæsenet, som regeringen og Danske Regioner indgik tidligere i år. Aftalen indebærer, at ansatte i sundhedsvæsenet, der er gået på efterløn, med en økonomisk fordel kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.

    Fritagelse for modregning i efterløn omfatter alt arbejde på offentlige sygehuse, regionsdrevet lægevagt, ambulancepersonale, arbejde inden for den kommunale sundheds- og ældrepleje samt på privathospitaler, der udfører opgaver under regionale udbud eller det udvidede frie sygehusvalg. Fritagelsen omfatter også arbejde udført af ansatte hos private leverandører til sundhedsvæsenet. Afgrænsningen er sket i samarbejde med Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

    Det er en betingelse, at man er gået på efterløn ved begyndelsen af ansættelsen. Er man allerede ansat i sundhedsvæsenet, bliver man fritaget for modregning i efterløn for merarbejde. Ordningen er midlertidig og løber i perioden 2023 og 2024.

    Fritagelsen har tilbagevirkende kraft for udbetalt efterløn i perioden fra og med den 1. januar 2023 til og med den 30. juni 2023.

    Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:

    – Afskaffelsen af modregningen for efterlønnere er et vigtigt bidrag til at afhjælpe manglen på arbejdskraft i sundhedsvæsenet.

    – Vi har brug for flere dygtige hænder og kloge hoveder generelt i samfundet, men bestemt også i sundhedsvæsnet. Forhåbentlig vil mange af dem, der er gået på efterløn og stadig har mulighed og lyst til at arbejde, benytte sig af den nye økonomiske fordel her i 2023 og 2024.

    Kontakt:

    Beskæftigelsesministeriets pressetelefon: 51 23 28 30.

    Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/release?releaseId=13702165&publisherId=90520&lang=da

    ** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **